En riktig pärla
Abstract
Under 2009 hade jag uppehåll från keramiken och fotade och tecknade mest
och när jag bestämde mig för att slutföra min utbildning på HDK hade jag
egentligen inte så stor lust att arbeta i lera längre. Jag ville få ett avslut och en
examen men kände att jag var på väg mot andra material. Nu under arbetets
gång har jag ändå kommit till insikt att jag kan vara keramiker och konst-
Materialstudier
1. Gjuten i porslin, bränd i 1060gr. 2. Gjuten i porslin, bränd i 1280gr. 3. Gjuten
i porslin, oslipad, obränd. 4. Gjuten i porslin, penselglaserad med vit pärlglasyr,
bränd till 1060gr. 6. Gjuten i porslin dopp-glaserad i vit pärlglasyr, bränd till 1060gr.
7. Gjord i tryckform i lergods, glaserad i vit pärlglasyr, bränd till 1060gr. 8. Gjord i
tryckform i lergods, skröjbränd. 9. Handformad i porslin med papper i, skröjbränd.
10. Samma som 9 men utan papper. 11. Samma som 9 fast utan papper samt bränd
till 1280gr. 12. Samma som 11 men med vit och rosafärgad sprayfärg. 13. Samma
som 11 fast med kopparfärgad sprayfärg. 14. Samma som 11 fast med guldfärgad
sprayfärg. 15. Handformad i porslin med papper, bränd till 1280gr.
1 2 3 4 5 6
7
8 9
10
11
12 13 14
15
34
hantverkare även om jag vill orientera mig i andra material och kontexter än
det keramiska. Under min utbildning på HDK har jag många gånger blivit
irriterad på hur konservativt det keramiska konsthantverket är. Ibland har
jag inte velat kalla mig keramiker eller konsthantverkare, eftersom jag inte
känt att jag har passat in i den normen.
När jag började med examensarbetet ville jag, som jag då uttryckte mig,
jobba idébaserat. Jag kan nu se att jag inte visste riktigt vad det betydde och
det är något som jag har fått en större förståelse för under projektets gång.
För mig så var det att arbeta utifrån en idé eller ett koncept, men hur och
vad det var som var viktigt i arbetet kunde jag inte se. Jag har länge varit
intresserad av konceptuell konst utan att riktigt förstå vad det har varit och
ännu mindre kunnat relatera till den utifrån min konsthantverksbakgrund.
Under de år jag har arbetat med lera som mitt främsta material har jag ofta
känt att jag inte har kunnat passa in i rollen som keramiker eller konsthantverkare.
Jag har inte känt mig som jag har uppfattat att de flesta andra keramiker
gör. Att de endast vill jobba i lera och inga andra material och att det
estetiska uttrycket är det absolut viktigaste. Men jag har inte förens nu under
mitt examensarbete insett att för mig så är idén, tankarna eller konceptet
ibland det viktigaste och att jag länge har känt mig otillräcklig eftersom detta
skapat en diskrepans där jag inte har kunnat urskilja på vilket sätt jag skall
jobba. Att jobba konceptuellt med konsthantverk kan kännas som en paradox
eftersom materialet i konceptuell konst oftast är underordnat idéerna. I
konsthantverket å andra sidan är materialet och det estetiska uttrycket hos
de objekt man skapar det viktiga. Eller att det är fysiska föremål åtminstonde.
Men hur förhåller sig konceptuella konstnärer till det estetiska uttrycket?
Fördelen med att vara konsthantverkare är att jag kan behärska ett material
men nackdelen är att jag känner mig låst av den kontext jag uppfattar att jag
förväntas jobba i.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010-07-07Author
Leierth, Mirja
Series/Report no.
KHK Keramikkonst 2010
Language
swe