dc.contributor.author | Tapaninen, Marcus | |
dc.date.accessioned | 2010-08-04T11:38:51Z | |
dc.date.available | 2010-08-04T11:38:51Z | |
dc.date.issued | 2010-08-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23032 | |
dc.description.abstract | Titel Politisk opinionsbildning i gymnasieskolan
Författare Marcus Tapaninen
Kurs Interdisciplinär C-uppsats, Medie- och
kommunikationsvetenskap. Institutionen för journalistik medier och
kommunikation, Göteborgs universitet.
Termin Vårterminen 2010
Handledare Jan Strid
Syfte Att undersöka hur den politiska opinionsbildningen i Göteborgs gymnasieskolor ser ut, samt undersöka hur
regelverket kring bemötandet av politiska partier ser ut för
att kunna ge riktlinjer för hur man som lärare skall agera när man själv kommer i kontakt med dessa frågor.
Metod Kvalitativa intervjuer med fem rektorer för gymnasieskolor i
Göteborg.
Huvudresultat Resultatet visar att skolorna bedriver ett aktivt
demokratiarbete med ett deltagardemokratiskt perspektiv och
låter politiker komma till tals inom den verksamhet som
skolan bedriver. Det visar också att det finns en större
klarhet bland skolledningen vad det är för regler som gäller
kring detta till skillnad från den rapport som kom från
Utbildningsdepartementet i februari 2010. Hur den politiska
opinionsbildningen sker inför valet 2010. Samt undersökt
vilka regler man som framtida lärare har att gå efter och ser
hur dessa riktlinjer appliceras ute i den verksamheten. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Examensarbete | sv |
dc.relation.ispartofseries | 716 | sv |
dc.title | Politisk opinionsbildniing i gymnasieskolan - en kvalitativ undersökning bland Göteborgs gymnasieskolor | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Journalism, Media and Communication | eng |
dc.type.degree | Student essay | |