Kollektivjournalistiken – En studie om Västtrafiks nya biljettsystem som nyhetsämne
Abstract
Titel: Kollektivjournalistiken – En studie om Västtrafiks nya biljettsystem
som nyhetsämne
Författare: Marcus Odeholm, Fredrik Richardsson och Henrik von Schlanbusch
Omfattning: 52 sidor inklusive bilaga
Handledare: Britt Börjesson
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap,
Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG)
Göteborgs universitet
Termin: Vårterminen 2010
Syfte: Studiens syfte är att utifrån ett nyhetsperspektiv analysera hur
Göteborgs-Postens och TTELAs journalister ser på rapporteringen om Västtrafiks nya biljettsystem.
Metod: Kvalitativ intervjustudie
Material: Analysen utgår ifrån intervjuer med sex stycken journalister som skriver för Göteborgs-Posten respektive TTELA. Intervjuerna genomfördes utifrån en semistrukturerad intervjuguide.
Huvudresultat: Studiens resultat visar att det primärt är journalisternas bedömning av vad som kommer skapa stort läsarintresse som styr nyhetsvärdering, men att även läsarna själva i stor mån kan påverka medieinnehållet genom interaktion. Kombinationen av dessa är anledningen till den omfattande rapporteringen om Västtrafiks nya biljettsystem. Sekundärt kan faktorer för nyhetsurval, som ekonomi och medielogik, påverka, men för den enskilde journalisten behövs dessa sällan tas i beaktning. Hur svårt det är för journalisten att
förhålla sig objektivt och källkritiskt i rapporteringar om företag eller organisationer varierar beroende på situationen och vilken form av rapportering man gör. I rapporteringen om biljettsystemet har detta varit oproblematiskt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010-08-04Author
Odeholm, Marcus
Richardsson, Fredrik
von Schlanbusch, Henrik
Series/Report no.
Examensarbete
717
Language
swe