dc.contributor.author | Ekman, Marcus | |
dc.date.accessioned | 2010-08-04T13:00:34Z | |
dc.date.available | 2010-08-04T13:00:34Z | |
dc.date.issued | 2010-08-04 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23038 | |
dc.description.abstract | Titel: Media Literacy – En digital klyfta? En studie fokuserad på olika generationer av
yrkesverksamma pedagoger och deras uppfattningar kring mediekritisk undervisning.
Författare: Marcus Ekman
Kurs: Examensarbete i Medie- och Kommunikationsvetenskap, Institutionen
för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborg universitet
Instutition: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborg
universitet.
Uppdragsgivare: Institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborg
universitet. Kontaktperson: Karin Fogelberg.
Handledare: Annika Bergström
Sidantal: 53, exklusive bilaga
Metod: Kvalitativa samtalsintervjuer
Material: Inspelade samtalsintervjuer
Critical Literacy, Media Literacy, Media
Syfte: Syftet med min studie är att ta reda på hur olika generationer av yrkesverksamma
gymnasiepedagoger uppfattar och förhåller sig till den mediekritiska delen i sin egen
undervisning.
Huvudresultat: Resultatet i min undersökning visar att det finns ett stort behov av att idag
undervisa elever i mediekritik. Media Literacy-undervisningen måste omfattas av alla elever
och på ett tydligare vis för att alla skall kunna tillägna sig de nödvändiga kompetenser som behövs idag, vilket även förespråkas utav högre instanser. De rådande styrdokumenten måste omarbetas och omformuleras kring den här delen av undervisningskontexten. Den mediekritiska kompetensutvecklingen behöver bli tydligare formulerad och implementeras i de övergripande läroplansmålen, för varje respektive del av skolan. Det är en förutsättning att relevanta hjälpmedel i form av teknisk utrustning finns tillgängliga på skolorna, för att kunna bedriva den här undervisningen. Yrkesverksamma lärare måste också erbjudas fortbildning i området för att på så vis uppdatera sin egen kompetens. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Examensarbete | sv |
dc.relation.ispartofseries | 721 | sv |
dc.subject | Medieundervisning | sv |
dc.subject | Mediekritik | sv |
dc.subject | Education | sv |
dc.subject | Digital Literacy | sv |
dc.subject | Mediekunskap | sv |
dc.title | Media Literacy – En digital klyfta? - En studie fokuserad på olika generationer av yrkesverksamma pedagoger och deras uppfattningar kring mediekritisk undervisning. | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | C | |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation | swe |
dc.contributor.department | Göteborg University/Department of Journalism, Media and Communication | eng |
dc.type.degree | Student essay | |