Läsarnyheten – i mediernas kontroll: En studie om hur läsarnyheten kan bidra till interaktiviteten på nättidningar
Abstract
Titel: Läsarnyheten – i mediernas kontroll: En studie om hur läsarnyheten kan bidra till interaktiviteten på nättidningar
Författare: Moa Vennergrund
Uppdragsgivare: Dagspresskollegiet
Kurs: Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet.
Termin: Vårterminen 2010
Handledare: Jonas Ohlsson
Sidantal: 60 inklusive bilagor
Syfte: På vilket sätt bidrar läsarnyheten till interaktivitet på svenska nättidningar?
Metod: Kvantitativ innehållsanalys
Material: Svenska nättidningar 2010
Huvudresultat: Mina resultat visar att läsarnyhetsfunktionen skapar liten interaktion på nättidningar. Läsarnas deltagande i att läsa och skriva försvåras genom att läsarnyhetsfunktionen är svår att hitta. För att delta med sin nyhet ställs krav på läsaren och på så sätt kontrollerar nättidningarna läsaren i sin interaktion. Få nättidningar som har läsarnyhetsfunktionen har kommentarfunktioner kopplade till läsarnyheten vilket gör att tvåvägskommunikation försvåras. Även uppkomsten av tvåvägskommunikation är mycket liten. Läsarnyheten kan främst ses som ett lokaltforum för närlokalinformation.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010-08-04Author
Vennergrund, Moa
Series/Report no.
Examensarbete
724
Language
swe