• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • JMG - Department of Journalism, Media and Communication / Institutionen för journalistik, medier och kommunikation
  • Kandidatuppsatser
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Ingen jagar ju direkt guldklockor längre” – en kvalitativ undersökning kring studenter, arbete och informationsinhämtning

Abstract
Titel ”Ingen jagar ju direkt guldklockor längre” – en kvalitativ undersökning kring studenter, arbete och informationsinhämtning Författare Rebecca Blad & Hanna Östberg Kurs Examensarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap, Institutionen för Journalistik, Medier och Kommunikation Termin Vårterminen 2010 Handledare Bengt Johansson Sidantal 43 sidor exklusive bilaga Syfte Att undersöka hur Generation Y resonerar kring informationssökning i relation till arbetssökningsprocessen Metod Kvalitativ undersökning i form av två fokusgruppsintervjuer Material Två fokusgruppsintervjuer med sex deltagare i varje grupp Huvudresultat Informationssökning och informationsinhämtning är inget främmade för studenter. Trots detta blir de dagligen översköljda av information från olika medier vilket gör att det tar tid och energi för dem att finna den information de behöver. När de nyutexaminerade studenterna söker arbete efterfrågar de därför kort och koncis information om arbetet och hur de kan kontakta företaget, så att de kan sålla bort de annonser de inte är intresserade av. Information om företaget och vad de vill ha av den sökande vill de först ha efter att intresse väckts för att söka arbetet och denna information vill de se på företagets hemsida och inte i platsannonsen. De kanaler som studenterna känner störst förtroende för och anser vara effektivast är även de kanaler som de i första hand vänder sig till. Personliga kontakter är den kanal som de har störst förtroende för, eftersom de anser att det är genom denna kontakt det är störst chans att de får arbete. Den kanal studenterna känner minst förtroende för är rekryteringssajter. Detta beror till stor del på att dessa sidor är för omständliga och tar för lång tid för studenterna att använda. Överlag är det mentala avståndet till handling avgörande för vilken kanal och vilken slags jobb studenten söker.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23043
Collections
  • Kandidatuppsatser
View/Open
gupea_2077_23043_1.pdf (446.6Kb)
Date
2010-08-04
Author
Blad, Rebecca
Östberg, Hanna
Series/Report no.
Examensarbete
726
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV