Show simple item record

dc.contributor.authorLänström, Maria
dc.date.accessioned2010-08-12T07:29:28Z
dc.date.available2010-08-12T07:29:28Z
dc.date.issued2010-08-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23101
dc.description.abstractSyfte Syftet är att ta reda på vilka olika faktorer människor som flyttat till Uddevalla kommun under 2009 anser ha varit avgörande för deras val av bostadsort utifrån demografisk, socioekonomisk och geografisk indelning. Frågeställningar Vilka grupper flyttar till Uddevalla kommun? Vilka bakomliggande faktorer som avgjort valet att flytta till Uddevalla kommun? Hur/om de avgörande faktorerna skiljer sig mellan olika grupper? Finns det några faktorer som är unika eller framträdande med Uddevalla kommun jämfört med Sverige i stort? Vad kan Uddevalla kommun göra för att stimulera inflyttningen? Metod Kvantitativ studie om migranter till Uddevalla kommun under 2009 och deras preferenser. Resultat Uddevallas inflyttare följer det nationella mönstret och utgörs främst av unga personer och personer med svag ställning på arbetsmarknaden. Vad som utmärker Uddevalla jämfört med landet i stort är att många skattar naturfaktorer högt, såsom att Uddevalla är havsnära, att det finns vacker natur och möjligheten till friluftsliv. Uddevallas migranter lägger också mindre vikt vid arbets- och studierelaterade faktorer, sociala faktorer och ekonomiska faktorer än vad nationella studier har visat. Tittar man på skillnaderna mellan de olika demografiska och socioekonomiska grupperna så är det framför allt skillnader i service- och infrastrukturfaktorer som förändras beroende på de behov som främst de demografiska och socioekonomiska egenskaperna ger upphov till. I fråga om hur Uddevalla bör marknadsföra sig så är det första steget att se till att samhällsservicen och infrastrukturen fyller behoven hos medborgarna. Efter detta kan man satsa på att marknadsföra enskilda attraktioner och då är det naturen och då främst havet som verkar vara det mest eftertraktade. Att öka tillgängligheten till havet och naturen känns därför som ett självklart val av attraktionsmarknadsföring. I syfte att locka så många nyinflyttare som möjligt så bör man satsa på den målgrupp som är mest benägen att flytta, de unga och de med svag ställning på arbetsmarknaden.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectMigration, Platsmarknadsföring, Uddevalla, Migrationspreferensersv
dc.title”En attraktiv kommun” – Migration, migrationspreferenser och marknadsföring i Uddevalla kommun utifrån demografiska, geografiska och socioekonomiska aspekter.sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record