• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Social Work / Institutionen för socialt arbete
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Kanske är det den goa kladdkakan” – en kvalitativ studie om en fritidsgård med ovanligt många tjejbesökare.

Abstract
I denna kvalitativa studie undersöker vi möjliga faktorer som kan bidra till en jämn könsfördelning bland besökarna på en fritidsgård. Detta vill vi göra genom att, ur ett socionomperspektiv, undersöka Syltes fritidsgård som har lyckats med att nå en sådan fördelning. Syftet är att undersöka vilken syn som finns hos personalen och besökarna om orsaker till den jämna könsfördelningen bland besökarna på Syltes fritidsgård. Vi utgår från tre frågeställningar; Vilka genusnormer grundar sig fritidsgårdens arbete på? Vilka attityder och metoder i fritidsledarnas arbete bidrar till den jämna könsfördelningen? Vilka faktorer utanför verksamheten kan ha påverkat den jämna könsfördelningen på fritidsgården? För att få svar på frågorna genomförde vi två djupintervjuer med fritidsgårdens personal samt två gruppintervjuer med ungdomar, 12-16 år gamla, som besöker den. Resultaten från samtliga intervjuer sammanställdes sedan och analyserades utifrån uppsatsens teoretiska perspektiv och tidigare forskning för att besvara våra frågeställningar. Vi tyckte oss kunna urskilja fem olika svarskategorier utifrån vår empiri. Att arbeta utifrån ett tydligt tjejperspektiv samt en kombination av strikta regler och kärlekfullhet ansågs vara några av de viktigaste faktorerna som bidrog till en jämn könsfördelning. Även om man ansåg att det fanns tydliga skillnader mellan killar och tjejer jobbar man dessutom aktivt för att alla ska känna sig accepterade som de är. Brott mot stereotypa genusnormer straffas inte på fritidsgården utan uppmuntras snarare. Vi fann även ett antal faktorer som ligger utanför verksamheten som kan vara bidragande orsaker. Enligt oss framkom information om ungdomarna och området som kan vara bra för både fritidsledare och socionomer att ta del av.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23104
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för socialt arbete
View/Open
gupea_2077_23104_1.pdf (738.2Kb)
Date
2010-08-12
Author
Henriksson, Malin
Lindell, Tim
Keywords
Fritidsgård, ungdomar, genusnormer, socialkonstruktivism
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV