Lyssnar ni?! -En kvalitativ studie om sjukhuskuratorers användning av strategier i teamsammanhang.
Abstract
Syfte: Syftet med denna studie var att ta reda på om sjukhuskuratorerna använder sig av förhandlingsstrategier i förhållande till de andra yrkeskategorierna, för att lyfta fram sin yrkesspecifika bedömning av en patient i behandlingsteamet. Om så var fallet, ville vi även ta reda på vilka strategier det är. Dessutom ville vi även ta reda på i vilka situationer kuratorerna kände att de andra yrkeskategorierna i behandlingsteamet gör intrång på deras ansvarsområde och vad de trodde orsakerna kunde vara till detta.
Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod där vi har intervjuat fem sjukhuskuratorer inom den somatiska/kroppsliga sjukvården.
Resultat: Kuratorerna beskriver att deras arbetsområde ofta går in i de andra yrkeskategoriernas. De har ett fungerande samarbete med de andra som arbetar kring patienten. De upplever att andra yrkeskategorier har en tendens att gå in på kuratorns arbetsområde och ta över. Orsakerna till detta tror de främst har att göra med att kuratorns arbetsområde är så brett. Det är inte alltid så lätt att specificera vad kuratorn ska göra och vad de andra ska göra. Kuratorerna själva tycker inte att de använder sig av några speciella strategier. De upplever att det är personligheten som styr huruvida man passar att arbeta i ett team eller inte.
Konklusion: Kuratorerna använder sig av olika förhandlingsstrategier för att få de andra i behandlingsteamet att lyssna på deras yrkesspecifika bedömning. Denna slutsats har vi tagit med hjälp av olika teoretiska begrepp som utgår från förhandlingsmetodiken. De strategier vi har identifierat är Kamp, medgivande och samarbete. Strategierna är dels medvetna och dels omedvetna. I vissa fall beskriver de olika strategier, men kallar det inte för just strategier. Att de använder sig av två av retorikens grundläggande argument ethos och logos har vi också kunnat identifiera, dock har vi inte kunnat identifiera det grundläggandet argumentet pathos. Dessutom har vi kunnat urskilja användandet av två strategiska beteenden som kallas för klämma och dominans. Vi har även av våra informanter, fått exempel på situationer då de upplever att personer från andra yrkeskategorier, inkräktar på kuratorernas arbetsområde. Utifrån den tidigare forskning vi har tagit del av kan vi delvis förklara att detta fenomen beror på flera olika faktorer. Dels att det psykosociala arbetsfältet är så brett och svårdefinierat att det blir svårt för kuratorerna att monopolisera sitt arbete. Dels att de inte har någon legitimation och på så sätt har svårare att avgränsa sitt område.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2010-08-12Author
de Wit, Pernilla
Eriksson, Sandra
Keywords
Förhandling, kurator, teamarbete
Language
swe