Borås Fairtrade City - En stad som märks
Abstract
Borås Fairtrade Citys nätverk av fairtrade-representanter är ett intressant maskineri
för intermedierad förstärkning av konsumtionsrepertoarer på lokal nivå. Den till
synes enkla uppgiften att upphandla och sälja Rättvisemärkta produkter blir ett
dynamiskt sökande efter medaktörer för innovativa praktiker, nischer och tillfällen
att sprida budskapet och produkter. Exempelvis den lokala studieförbundsrepresentanten,
med länkar till församlingar och lokal kyrka, som använder sig av
en rad praktiska hjälpmedel som underlättar tillgång till Rättvist märkta varor,
specialutbildning av Rättviseambassadörer och flöde av information. Organisering
av lokaliserade events och kampanjer, såsom Fairtrade fokusveckor och ” Handla
Schysst - En grön och rättvis marknadsdag”, utgör delar av repertoarer för etiskt
handlande. De erbjuder tillfällen för företag och kommuner att visa upp sig och
adressera en vidare publik. Modeshower, hantverksförsäljning, matlagningsdemonstrationer
och så vidare erbjuder Borås Fairtrade City att spridas inte bara
inom kommunen, utan även till andra svenska städer som kanske tar intryck av
Borås Stads aktiviteter. Event som marknadsdagen, som ackompanjerades av
musik, mat, dryck, utställningar, bra väder, tillfälle för samtal och samkväm med
gott humör – alltsammans under etisk konsumtionsbaner – adderar till en kollektiv
känsla av etiskt handlande. Borås Fairtrade City och deras lokala representanters
kontinuerliga reglering av etisk konsumtion på dessa platser och i sammanhang
som offentlig upphandling, initierar möjligen många konsumenter att handla etiskt
i relation till Rättvisemärkt. Flera medlemmar i den lokala styrgruppen framhöll
Borås Fairtrade City som ett win-win situation där medaktörerna kunde bidra med
olika kompetenser i det gemensamma arbetet.
Collections
View/ Open
Date
2008Author
Hansson, Niklas
Publication type
report
ISSN
1653-7491
Series/Report no.
CFK-rapport
2008:02
Language
swe