• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • School of Business, Economics and Law / Handelshögskolan
  • CFK Centre for Consumer Science / Centrum för konsumtionsvetenskap
  • CFK-rapport
  • View Item
  •   Home
  • School of Business, Economics and Law / Handelshögskolan
  • CFK Centre for Consumer Science / Centrum för konsumtionsvetenskap
  • CFK-rapport
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Borås Fairtrade City - En stad som märks

Abstract
Borås Fairtrade Citys nätverk av fairtrade-representanter är ett intressant maskineri för intermedierad förstärkning av konsumtionsrepertoarer på lokal nivå. Den till synes enkla uppgiften att upphandla och sälja Rättvisemärkta produkter blir ett dynamiskt sökande efter medaktörer för innovativa praktiker, nischer och tillfällen att sprida budskapet och produkter. Exempelvis den lokala studieförbundsrepresentanten, med länkar till församlingar och lokal kyrka, som använder sig av en rad praktiska hjälpmedel som underlättar tillgång till Rättvist märkta varor, specialutbildning av Rättviseambassadörer och flöde av information. Organisering av lokaliserade events och kampanjer, såsom Fairtrade fokusveckor och ” Handla Schysst - En grön och rättvis marknadsdag”, utgör delar av repertoarer för etiskt handlande. De erbjuder tillfällen för företag och kommuner att visa upp sig och adressera en vidare publik. Modeshower, hantverksförsäljning, matlagningsdemonstrationer och så vidare erbjuder Borås Fairtrade City att spridas inte bara inom kommunen, utan även till andra svenska städer som kanske tar intryck av Borås Stads aktiviteter. Event som marknadsdagen, som ackompanjerades av musik, mat, dryck, utställningar, bra väder, tillfälle för samtal och samkväm med gott humör – alltsammans under etisk konsumtionsbaner – adderar till en kollektiv känsla av etiskt handlande. Borås Fairtrade City och deras lokala representanters kontinuerliga reglering av etisk konsumtion på dessa platser och i sammanhang som offentlig upphandling, initierar möjligen många konsumenter att handla etiskt i relation till Rättvisemärkt. Flera medlemmar i den lokala styrgruppen framhöll Borås Fairtrade City som ett win-win situation där medaktörerna kunde bidra med olika kompetenser i det gemensamma arbetet.
URI
http://hdl.handle.net/2077/23170
Collections
  • CFK-rapport
View/Open
gupea_2077_23170_1.pdf (1.051Mb)
Date
2008
Author
Hansson, Niklas
Publication type
report
ISSN
1653-7491
Series/Report no.
CFK-rapport
2008:02
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV