dc.contributor.author | Hillén, Sandra | |
dc.date.accessioned | 2010-08-18T11:52:30Z | |
dc.date.available | 2010-08-18T11:52:30Z | |
dc.date.issued | 2006 | |
dc.identifier.issn | 1653-7491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23178 | |
dc.description.abstract | Det här är en studie av projektet ”Brand New World” som är en del av satsningen ”Ungdomars
arbete med konsumentfrågor. Kun(d)skap är makt” som initierats på regeringsnivå.
Föreningen Ideum Europa startade projektet för att informera ungdomar om den
marknadsföringsprocess som kallas för branding. Under projektets första fas inleddes
ett samarbete med Ungdomens nykterhetsförbund, Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet
och Elevorganisationen. Dessa har på olika sätt bidragit till att boken ”Brand
New Life” har kunnat tas fram under projektets första år och distribueras till landets
högstadie- och gymnasieskolor under projektets andra år. Den här studien visar hur de
tre samarbetsaktörernas varierande syften bakom samarbetet har inverkat på den riktning som projektet har tagit. Den visar också hur aktörerna, Ideum Europa inräknat, har gett
uttryck för olika diskurser i fråga om ungdomar och konsumtion och hur detta har fungerat
som en produktiv kraft som fört projektet framåt. Studien ”Ung konsumentmakt i
en varumärkt värld” sätter in diskurser om ungdomars konsumtion, brands och branding
i ett större, globalt sammanhang. | sv |
dc.format.extent | 36 s | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | CFK-rapport | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2006:01 | sv |
dc.title | Ung konsumentmakt i en varumärkt värld | sv |
dc.type | Text | sv |
dc.type.svep | report | sv |
dc.contributor.organization | Centrum för konsumtionsvetenskap | sv |