dc.description.abstract | Rapporten ger en bild av hur konsumtionsforskning definieras och
hur den finansieras. Rapporten har gjorts på uppdrag av Konsumentverkets vetenskapliga
råd och syftar till att ge en bild av forskningsområden och förutsättningar för att på
sikt kunna förbättra villkoren för konsumtionsforskning. De deltagande forskarna tillhör
olika vetenskapsområden från olika delar av landet och är medlemmar i FIK (Forskarnätverk
för Interdisciplinär Konsumentforskning). Deras definition av konsumtion är
mycket mer än den traditionella definitionen av konsumtion, att bruka och förbruka.
Genom att kombinera olika vetenskapsområden, såsom ekonomi, etnologi, hushållsvetenskap,
psykologi och sociologi i definitionerna visar forskarna vikten av tvärvetenskaplig
konsumtionsforskning. Resultatet visar också att konsumtionsforskning handlar om att
öka kunskapen om konsumenter och deras konsumtion, men även att stödja konsumenten
och granska konsumtionens roll i samhället. Inför framtiden behövs broar mellan
grundforskning om konsumtion och mer applicerad forskning relaterad till politikområden
som berör konsumtion. Båda inriktningarna behövs framöver, men för att
utveckla forskning om konsumtion och konsumtionsmönster så är det viktigt med ett
ökat utbyte mellan inriktningarna. De forskningsinriktningar som är mest framträdande
i undersökningen är konsumenters val och konsumtionskultur. Dessa kommer även att
vara viktiga framöver. De tillfrågade anser också att ämnesområdena hållbar utveckling
ur såväl ekologiskt, socialt som ekonomiskt perspektiv kommer att vara mycket viktiga
att forska om i framtiden. Konsumtionsforskningen i Sverige har historiskt sett haft en
undervärderad betydelse, men har under senare år fått en mer framträdande position.
Denna position behöver förstärkas ytterligare då konsumtion är något som berör eller
tangerar många olika politikområden. Likaså har konsumtionsforskning internationellt
ofta en högre status, vilket ämnet också behöver få i Sverige. Därför är det viktigt att
regelbundet följa konsumtionsforskningens innehåll, utveckling och finansieringsmöjligheter. | sv |