Att göra skillnad: en studie av projektet "Konsumentupplysning - rättvis handel
Abstract
Den här rapporten undersöker Röda Korsets ungdomsförbunds projekt “Konsumentupplysning
– [rättvis handel]”. Det är ett projekt med två målsättningar: dels att göra
ungdomar (i första hand de mellan 18-30 år) mer engagerade och medvetna om rättvis
handel och dels att genomföra 20 butiksinventeringar i COOP och ICA-butiker på
Södermalm i Stockholm. Avsikten är att utifrån detta projekt belysa vad rättvis handel
är, vem som engagerar sig i frågorna och hur medlemmarna i Rättvis handelsgruppen
(gruppen inom Röda Korsets ungdomsförbund som arbetar med dessa frågor) handskas
med tankarna om rättvis handel i sitt dagliga liv. För att undersöka detta har sju
intervjuer genomförts och Rättvis handelsgruppens medlemsmöten har besökts. Som teoretisk utgångspunkt finns hypoteser om vad en konsument är och i synnerhet vad
en politisk konsument är. Den övergripande utgångspunkten är att vad vi konsumerar
beror på vilken tid och vilket samhälle vi lever i. Vidare utgår rapporten från att det
samhälle vi lever i, dagens Sverige, är ett konsumtionssamhälle där vi identifierar oss
mer som konsumenter än som producenter eller medborgare och att det framför allt
är genom konsumtion som vi skapar mening i tillvaron och har något att säga till om.
Det är i hög grad genom att köpa olika varor som vi får en identitet och blir en del av
ett sammanhang. Konsumtionen har även blivit ett politiskt redskap. Dessa teoretiska
ståndpunkter relateras till den verklighet som framkommer i intervjuer och samtal med
Röda Korsets ungdomsförbund.
Collections
View/ Open
Date
2005Author
Karlsson, Eva-Karin
Publication type
report
ISSN
1653-7491
Series/Report no.
CFK-rapport
2005:05e
Language
swe