Catwalk för direktörer. Bolagsstämman - en performativ perfomance av maskuliniteter
Abstract
Rapporten ingår i projektet Den dekorerade mannen som är ett samarbete mellan etnologi
och företagsekonomi om maskulinitet och mode, fi nansierat av Vetenskap srådet. Projektet
undersöker män och mode i olika sociala miljöer i olika europeiska länder. Här riktas ljuset
mot affärskostymen, en av de mest konservativa sidorna av den manliga garderoben. Med
hjälp av nyare teori som bl.a. performance och post struktur alistisk feminism försöker vi
visa att iscensättning av genus i näringslivets topp är ett intrikat och betydelsebärande
ämne. Homosocialitet och hegemonisk maskulinitet är centrala begrepp. Affärskostymen
ges en utförlig historisk bakgrund. Varierande maskuliniteters förkroppsligande undersöks
genom observationer från tjugo bolags stämmor som besökts under våren 2004.
Stämman är en spännande kom bination av produktion och konsumtion. I rapporten
fokuseras framförallt den senare aspekten: bruket av kläder och hur lokaler och rekvisita
framställs för att gestalta avsedda budskap som tillit eller framtidstro. På stämmorna
framträder börsbolagens styrelser för att vinna aktieägarnas förtroende, men också för
att ge ett lämpligt intryck på medierna. Styrelseproffsens maskulina habitus är ett föga
undersökt ämne. Här står det i centrum. Undersökningen vill också visa hur börsbolagens
styrelser påverkas av pågående samhällsdebatt och försöker förhålla sig till krav på ökad
jämställdhet, liksom att försöka återställa förtroendet efter de många skandalerna kring
direktörernas ersättningar. Den maskulinitet som kan sägas ta form är i vissa avseenden
mycket homogen - t.ex ifråga om att genus och managment som ”naturligt” maskulint.
Men det fi nns också skillnader och dynamik som uttrycks i underlägen, konfl ikter och
ambivalens. Bolagsstämman utgör också en egenartad offentlighet genom att låta direktörer
och vanliga små aktieägare gå i dialog. Här gestaltas också genus på spännande
och oväntade sätt när relativt maktlösa män söker utmanar eller söker bekräftelse från
näringslivets stjärnor. Vad berättar bruket av den till synes tidlösa mörka kostymen om
maskulinitet just nu?
Collections
View/ Open
Date
2004Author
Mörck, Magnus
Tullberg, Maria
Publication type
report
ISSN
1653-7491
Series/Report no.
CFK-rapport
2004:02a
Language
swe