Unga konsumenter på bostadsmarknaden
Abstract
Bostadsbristen bland unga bostadskonsumenter i Göteborg är ett stort problem.
Möjligheterna att nå tillträde till den överbelastade bostadsmarknaden är små.
Ungdomar är en av de samhällskategorier som har allra svårast att få tillgång till ett
boende på en bristmarknad som inte kan tillfredställa den efterfrågan som finns.
Med den aktuella bostadssituationen som bakgrund och ett mer generellt politiskt
engagemang, startade nätverket Tromb sin verksamhet. Tromb är en partipolitiskt
obunden förening, som samarbetar med ett flertal andra föreningar och organisationer,
vilka alla har ett gemensamt intresse för att söka förbättra villkoren för unga
konsumenter på bostadsmarknaden. Med intentionen att vara en informations- och
inspirationskälla arbetar föreningen för att väcka ungdomars politiska intresse och
skapa möjligheter för engagemang och tillgång till kunskap i bostadsrelaterade frågor.
Vidare fungerar Tromb i massmedial form och sprider sitt arbete genom en
papperstidning och en hemsida på Internet.
I denna rapport har jag försökt att synliggöra olika konsumtionsaspekter i relation till
ungdomars position på bostadsmarknaden, deras syn på den offentliga debattens
möjligheter och olika slags ansvarsrelaterade frågor angående bostadspolitikens
utveckling och karaktär. Jag tar främst utgångspunkt i Habermas offentlighetsteoretiska
resonemang och Thomas Ziehes diskussioner kring ungdomar och ungdomstidens
specifika karaktär och roll i samhället. Detta relateras till ungdomars förhållande till
boende och position på bostadsmarknaden, den politiska debatten och det offentligas
betydelse.
Collections
View/ Open
Date
2003Author
Hansson, Niklas
Publication type
report
ISSN
1653-7491
Series/Report no.
CFK-rapport
2003:02a
Language
swe