dc.contributor.author | Wenzer, Jakob | |
dc.date.accessioned | 2010-08-18T13:31:30Z | |
dc.date.available | 2010-08-18T13:31:30Z | |
dc.date.issued | 2003 | |
dc.identifier.issn | 1653-7491 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23200 | |
dc.description.abstract | Lätting är en kulturförening som engagerar unga människor i projektarbeten på
specifika teman. Ett sådant projekt som löpte under vintern 2002 och våren 2003
var “Reklamen – påverkar den mig?” och handlade om reklampåverkan. Projektet var
designat som ett informationsprojekt och tänkt att riktas till ungdomar utanför
föreningen. Initiativet kom från de ungdomar som deltog i föreningens verksamhet,
och idén var att låta unga människor själva vara de som avgjorde vad som var viktig
information för andra unga angående detta angelägna ämne. Projektet avslutades
sedan i en utställning och en film som visades tillsammans i två veckor i slutet av
vårsäsongen.
Författaren till denna rapport följde arbetet med utställningen genom besök på
kulturföreningen och intervjuer med några av deltagarna i projektet. Detta var en del
av ett följeprojekt med namnet “Från konsument till kritisk konsument” som var
tänkt att iaktta kunskapsbildningen hos deltagarna i projektet. Vad händer då
konsumenter blir upplysta om hur de vilseleds av reklamen? Vad tycker unga
konsumenter att det är viktigt att förmedla till andra unga konsumenter? Vad väljs?
Vad väljs bort?
Under projektets gång börjar dock intervjuer kännas som en otillräcklig metod.
Sker det verkligen någon utveckling? Eller är kanske frågan fel ställd – det kanske inte
är just i samtalet och artikulerandet av uttalade åsikter som spännande utveckling
står att finna? Men var är det då?
Rapporten har tre huvuddelar. Den första delen är en rak beskrivning av besöken
på kulturföreningen. Den andra har en mer vetenskapsteoretisk ambition och är en
diskussion som tar sin början i en utredning av hur olika verklighetsförståelser genererar
olika konstruktioner av fältet, vilket relateras till intervjuer som fältmetod. Nya begrepp
testas och sätts in i fältet. I den tredje delen förs de nya begreppsliga konfigurationerna
ihop med frågeställningen om vad som egentligen produceras på kulturföreningen
och den utställning som blev dess resultat.
I den sammanfattande diskussionen belyses möjligheter som ges av att låta
ungdomar vara de som själva förmedlar information om ett angeläget ämne till andra
ungdomar. Men det som belyses är inte främst själva informationsurvalet, utan i lika
hög grad det sätt på vilket man valt att presentera denna information; de teknologier
man arbetat med, de form- och bildspråk man använt sig av och de övriga medel man
använt för att aktivera utställningens besökare. | sv |
dc.format.extent | 48 s | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | CFK-rapport | sv |
dc.relation.ispartofseries | 2003:02c | sv |
dc.title | Att bli kritisk. En studie av informationsprojektet "Reklamen - påverkar den mig? | sv |
dc.type | Text | sv |
dc.type.svep | report | sv |
dc.contributor.organization | Centrum för konsumentvetenskap | sv |