Show simple item record

dc.contributor.authorBurman, Malin
dc.contributor.authorÖlander, Carina
dc.date.accessioned2010-08-30T09:01:10Z
dc.date.available2010-08-30T09:01:10Z
dc.date.issued2010-08-30
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23249
dc.description.abstractSyfte Föreliggande studie kan ses som ett bidrag till förståelsen av elevhälsoteamsmötet som en social praktik, där olika professioner regelbundet möts för att samarbeta kring elever i behov av särskilt stöd. Det övergripande syftet var att, ur ett sociokulturellt perspektiv, undersöka och förstå hur ett elevhälsoteam använder kommunikation och samspel som redskap i sitt uppdrag och arbete med elever i behov av särskilt stöd. Syftet preciserades med följande frågeställningar: 1. Hur uttrycks tankar om elevhälsans uppdrag? 2. Vad kan vi uppfatta när det gäller verbal aspekt av samspel i elevhälsoteamet? 3. Vad kan vi uppfatta när det gäller handlingsaspekt av samspel i elevhälsoteamet? 4. Vad kan vi uppfatta när det gäller relationell aspekt av samspel i elevhälsoteamet? Teori Studien utgick från ett sociokulturellt perspektiv, där begrepp som kommunikation och samspel är centrala. I ett sociokulturellt perspektiv betraktas verkligheten/världen som bestående av sociala praktiker eller diskurser. Människan uppfattas som en kommunicerande deltagare i olika sådana praktiker och formar sin syn på verkligheten/världen med hjälp av språket. Kunskapssynen är i ett sociokulturellt perspektiv konstruktivistisk, dvs. människan konstruerar kunskap om verkligheten/världen. Språket, dvs. kommunikation och samspel, är hennes främsta redskap i denna process. Metod Studien har en hermeneutisk forskningsansats och kan betecknas som kvalitativ. Vid tre olika tillfällen genomfördes deltagande observationer och dessa kompletterades med en fokusgruppsintervju. Personliga reflektioner i förhållande till den valda litteraturen och empirin nedtecknades regelbundet. Den valda metoden kan därmed betraktas som en form av triangulering. Resultat Resultatet i studien visar att både rektor och övriga deltagare i elevhälsoteamet är trygga med sitt uppdrag och känner till vad de har till uppgift att göra. Uppdraget innebär bl.a. att teamet samarbetar med flera olika parter; arbetslag, föräldrar samt andra instanser och myndigheter. I samarbetet och samspelet inom teamet och med andra parter runt eleven visar resultatet att språk och kommunikation är de viktigaste verktygen. Det verbala samspelet är lättast för oss att upptäcka men det relationella samspelet har också en avgörande betydelse för elevhälsoteamets arbete.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesMagisteruppsats Specialpedagogiska programmet, SPP 600sv
dc.relation.ispartofseriesVT10-2611-16 Specpedsv
dc.subjectelevhälsoteamsv
dc.subjectsociokulturellt perspektivsv
dc.subjectuppdragsv
dc.subjectkommunikationsv
dc.subjectsamspelsaspektersv
dc.titleDet är ett avstamp som man tar. En studie av ett elevhälsoteam i teori och praktiksv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record