dc.contributor.author | Johansson, Rickard | |
dc.date.accessioned | 2010-08-30T09:31:58Z | |
dc.date.available | 2010-08-30T09:31:58Z | |
dc.date.issued | 2010-08-30 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23252 | |
dc.description.abstract | I denna uppsats studeras hur föreställningar om anställningsbarhet kommer till uttryck i, och genom, konstituerandet av jobbsökningskompetens. Studien utspelar sig inom en kompetens¬höjande verksamhet, i denna uppsats benämnd som Stödet. Stödet har som uppdrag att bidra med kompetenshöjande insatser inom jobbsökning för människor med försörjningsstöd. Denna praktik har jag valt att relatera till den omfångsrika idén om människors anställningsbarhet. Anställningsbarhet beskrivs ofta som människors förmåga att få och behålla ett jobb. Idén har dock inte, enligt mig, någon entydig definition då synen på anställningsbarhet ligger i betraktarens öga. Jag anser däremot att det blir värdefullt att relatera anställningsbarhet till jobbsökningskompetens. Föreställningen om jobbsökningskompetens förutsätter att jobbsökande kräver en specifik form av kompetens.
Uppsatsen har hämtat sin teoretiska inspiration från nyinstitutionalismen för att skildra en institutionalisering av socialt handlande inom Stödet. Jag har i uppsatsen en önskan att lyfta fram det förgivettagna i socialt handlande genom att peka på vad som anses vara önskade/oönskade och normala/onormala sätt för arbetssökande att bedriva jobbsökning. Uppsatsens empiriska material utgår från intervjuer med fem deltagare inom Stödets verksamhet. Jag har även valt att observera en workshop om ansökningshandlingar samt göra en dokumentanalys på delar av workshopmaterialet. Det empiriska materialet har analyserats med redskap som gränsöverskridande objekt, passager, legitimitet och redigering.
I uppsatsens resultat/analys blir institutionaliseringen synlig genom tekniker respektive strategier som används av jobbcoacher respektive deltagare för att konstituera och forma jobbsökningskompetens. Det har framkommit att jobbcoacherna som teknik använder historieberättande om lyckade deltagare som genom ihärdighet kommit ut på arbetsmarknaden. En annan teknik som framkommit berör ett marknadifierande av ansökningshandlingar, vilket även blir en strategi för deltagarna då säljandet och marknadsförandet av sig själv kraftigt uttrycks. En jobbcoachteknik berör även ett visst konstituerande av arbetsgivaren, där jag tolkar arbetsgivaren som stressad, kapitalistisk och orealistisk. Skylandet av svagheter framförs som en jobbcoachteknik/deltagarstrategi, vilket konkret tar sig form i undanhållandet av personliga brister i ansökningshandlingar. Andra strategier som används av deltagarna inom Stödet är att visa påstridighet samt att påtala det individuella ansvarstagandet. Uppsatsen bidrar med att skildra idén anställningsbarhet i ett lokalt sammanhang. Vidare anser jag att denna uppsats medverkar till en förståelse för formandet av jobbsökningskompetens inom den kompetenshöjande verksamheten Stödet. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT10-2611-11 PDA161 | sv |
dc.subject | anställningsbarhet | sv |
dc.subject | jobbsökningskompetens | sv |
dc.subject | kompetens | sv |
dc.subject | kompetenshöjande verksamhet | sv |
dc.subject | arbetssökande | sv |
dc.subject | CV | sv |
dc.subject | ansökningshandlingar | sv |
dc.subject | nyinstitutionell teori | sv |
dc.title | Jobbsökningskompetens för anställningsbarhet - om deltagande i en kompetenshöjande verksamhet | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |