Vad är god kvalité på distans? En samtalsintervjuundersökning om distansstuderandes lärandeprocesser
Abstract
Titel: Vad är god kvalité på distans?
Undertitel: En samtalsintervjuundersökning om distansstuderandes lärandeprocesser
Författare: Jonas Lidström & Jonathan Persson.
Avslutad av Jonathan Mattebo Persson.
Kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap, (JMG) Göteborgs universitet.
Termin: Vårterminen 2009.
Uppdrag
Uppdragsgivare är Göteborgs Universitet som vill veta hur deras distanskurs i
massmediekommunikation på 7,5 högskolepoäng står sig i jämförelse med liknande kurser på andra universitet i Sverige.
Syfte
Vi undersöker studenters upplevelser av distansutbildningar i medie- och kommunikationsvetenskap
på svenska universitet. Vi studerar vad deltagarna upplevt och tagit med sig från olika A-kurser i medievetenskap, samt genom vilka lärandeprocesser de tillskansat sig dessa kunskaper. Genom en teoretisk analys av studenternas upplevelser avser vi bredda förståelsen av distanskursen som form och fenomen samt ge förslag till utveckling av Göteborgs universitets distanskurs i masskommunikation.
Metod
Uppsatsen är en kvalitativ studie vars empiriska material utgörs av femton telefonintervjuer speglade genom teorier från erkända forskare inom de pedagogiska och informations och kommunikations-didaktiska fälten.
Resultat
Studenterna i vårt urval anser att flexibilitet i tid och rum är de viktigaste faktorerna
för en positiv distansstudieupplevelse. Grupparbeten har därför överlag dåligt rykte då sådana kräver synkronitet studenterna emellan, på bekostnad av flexibilitet.
Merparten av studenterna skapar förståelse för ämnet med stor hjälp av sökmotorer
samt fria encyklopedier på internet utan ledning från kursernas ledare. Studenterna
anser dock att detta egenlärande inte till fullo ingår i det professionella skolmässiga
arbetet. Det är kunskapande utanför läroplanen under eget ansvar. Studien visar att kunskapsintagande i form video fyller en viktig kulturell funktion för distansstudenterna då de med hjälp av denna lär sig att hantera läroämnets språkliga koder med lärarna som förebild. De skapar också genom de rörliga bilderna en inre bild av både hur deras lärare ser ut samt vilket vokabulär som är brukligt.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010-09-09Author
Mattebo Persson, Jonathan
Series/Report no.
Examensarbete
729
Language
swe