dc.contributor.author | Evertsson, Cathrine | |
dc.contributor.author | Westler, Jeanette | |
dc.date.accessioned | 2010-09-09T11:46:03Z | |
dc.date.available | 2010-09-09T11:46:03Z | |
dc.date.issued | 2010-09-09 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23301 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Vi vill ta reda på om det verkligen går att möta de olika lärstilarna hos vuxna och om elever som misslyckats i grundskola och gymnasium kan lyckas bättre om de får arbeta lärstilsinriktat. Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger möter vuxna inlärare med skolsvårigheter och vad det resulterar i för eleverna i en verksamhet som utgår från Dunn & Dunns lärstilsmodell.
Teori:
Vår forskning bygger på ett sociokulturellt perspektiv. Samspelet mellan lärare och elev utgör grunden för att arbeta med lärstilar och samspel och kommunikation är två honnörsord inom det sociokulturella perspektivet. Säljö poängterar miljöns betydelse för inlärning vilket vi också fokuserar på i vår studie. Vi beskriver Gardners framgångsrika forskning som bygger på olika intelligenser. Forskarna och makarna Dunn & Dunn är också med i vår teoretiska del. De poängterar vikten av att tänka på inlärningsmiljöer för att individanpassa undervisningen.
Metod:
Vi har inspirerats av etnografin som forskningsansats med halvstrukturerade frågor till respondenterna. Vid några tillfällen har vi gjort fältstudier och valde då att besöka en vuxenutbildning. Respondenterna har valts ut via ett snöbollsurval, genom pålitlig hörsägen har vi fått namnen på pedagoger som arbetar utefter lärstilar. Vi har intervjuat två pedagoger och tre av deras elever. Vi har valt en halvstrukturerad intervjuform för att ha en viss frihet vid intervjusituationen. För att inte tappa fokus användes en intervjuguide med ett antal frågor men ändå med friheten att ställa följfrågor eller ändra frågans utformning vid behov.
Resultat:
Samtliga respondenter anser att kommunikation och ett positivt bemötande är avgörande för en framgångsrik inlärning. Studiecentret arbetar utefter Dunn & Dunns lärstilsmodell; inlärningsfaktorerna och de perceptuella egenskaperna. Samtliga pedagoger har god kunskap inom lärstilar och har genomgått någon form av utbildning inom området.
Lärarna på studiecentret utgår från elevernas behov i inlärningssituationer. Miljön på studiecentret är väl anpassad för att tillgodogöra elevers olikheter. Det finns också olika hjälpmedel och praktiskt material som underlättar beroende på vilken lärstil eleven har. Pedagogerna på studiecentret har god kunskap inom många specialpedagogiska områden som t ex diagnoser. Pedagogerna tycker att grundskolan och gymnasiet har dålig förståelse för elever i behov av särskilt stöd och att orsaken till detta är brist på utbildning inom området. Denna brist på förståelse från tidigare studier i grundskolan ger de elever vi intervjuat i studien uttryck för. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Magisteruppsats Specialpedagogiska programmet | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT10-2611-21 Specped | sv |
dc.subject | lärstilar | sv |
dc.subject | sociokulturellt perspektiv | sv |
dc.subject | hjärnforskning | sv |
dc.subject | Dunn & Dunns lärstilsmodell | sv |
dc.subject | Gardner | sv |
dc.subject | specialpedagogik | sv |
dc.subject | vuxenutbildning | sv |
dc.title | Lärstilar i praktiken. En ny chans för elever på en vuxenutbildning? | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | H1 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |