Relationen kund - företagshälsovård med fokus på stresshantering
Abstract
Bakgrund: Företagshälsovårdens (FHV) situation skiljer sig från övrig medicinsk verksamhet på flera sätt:
fysiska och psykiska arbetsmiljöns betydelse skall vägas in vid värdering av varje individ- och arbetsplatsproblem, patienternas sökmönster och omfattningen av utredning och behandling bestäms inte enbart av
problemens art och överenskommelsen patient och vårdgivare utan även avtalet mellan kund
och FHV, betalningsansvarig för FHV:s kostnader är patientens chef, FHV finansierar sin verksamhet med intäkter från kunderna.
Relationen kund – FHV får alltså stor betydelse för utformningen och utvärderingen av FHV:s verksamhet.
Den stressrelaterade ohälsan har ökat kraftigt inte minst inom den offentliga sektorn, sjukvården är inget undantag.
Syfte: uppskatta utnyttjandet av FHV 2003, undersöka relationen kund – FHV med fokus på stressrelaterad ohälsa inom ett sjukhus.
Metod: Enkätundersökning. I princip samma enkät sändes till tre intressenter i FHV:s verksamhet: chefer, fackföreningsrepresentanter och företagsläkare. De två förstnämnda kategorierna var verksamma på Norra Älvsborgs Länssjukhus (NÄL) och läkarna på Västra Götalandsregionens företagshälsovård Hälsan & Arbetslivet.
Resultat: Utnyttjandet av FHV på olika arbetsplatser varierade. FHV anlitades till övervägande del i personalfrågor och mycket lite i organisationsfrågor.
Cheferna var i allmänhet nöjda med FHV:s insatser, en liten minoritet var mycket missnöjd.
Sjukfrånvaron p.g.a. stressreaktioner uppfattade cheferna som inget eller litet problem, medan läkarna ansåg problemet ha stor omfattning.
Cheferna trodde utnyttjandet av FHV för att minska stressreaktioner skulle öka något, läkarna förutspådde en betydligt större ökning.
Cheferna ansåg att FHV kunde bidra till minskad sjukskrivning i stressreaktioner i liten - måttlig omfattning Läkarna var betydligt mer positiva till FHV:s möjligheter.
För cheferna framstod kostnaderna i förhållande till utbytet som mest begränsande i utnyttjandet av FHV. Läkarna ansåg FHV:s påverkansmöjligheter och förtroendet för FHV vara mest begränsande.
Chefernas val av metoder för att minska stressnivån (bland nio listade alternativ) skiljde sig påtagligt från läkarnas val. Cheferna föredrog "kommunicera tydliga mål för verksamheten", läkarna valde "utbilda och träna i metoder för stresshantering".
Resultatet av enkäten kan användas som utgångspunkt för diskussion om förändringar i relationen kund - FHV.
Publisher
Göteborgs universitet. Sahlgrenska akademin
University of Gothenburg. Sahlgrenska Academy
View/ Open
Date
2004Author
Östberg, Göran
Keywords
Företagsläkare
Projektrapport
Publication type
report
Series/Report no.
Företagsläkarkursen Väst 2003/2004
Language
swe