Show simple item record

dc.contributor.authorBlankenau, Annika
dc.date.accessioned2010-09-20T09:37:43Z
dc.date.available2010-09-20T09:37:43Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23406
dc.description.abstractSjukfrånvaron, framförallt bland kvinnor inom den offentliga/kommunala sektorn, fortsätter att öka och var femte chef inom äldreomsorgen är sjukskriven, varav de flesta är långtidssjuk-skrivna. Utvecklingen mot en plattare kommunal organisation har skapat en ny slags mellanchef , den så kallade områdeschefen, med egen budget och eget personalansvar. Trenden har inneburit utökade ansvarsområden, allt större enheter att leda och fler arbetsuppgifter. Anmälningarna av stressrelaterade sjukdomar ökar generellt inom kommunal omsorg vilket är en av anledningarna till att Arbetsmiljöverket genomfört en landsomfattande tillsynsinsats i 70 av landets kommuner och som visar att en stor andel av kommunernas enhetschefer utsätts för psykisk överbelastning pga. stor arbetsmängd. Riskerna för stress-relaterad ohälsa bedöms som betydande. Ledarskapet anses utgöra en viktig resurs för att ge underställd personal stöd och handledning i det dagliga omsorgsarbetet. För att hitta lösningar måste vi bättre förstå och få kunskap om vad som främjar ledarskapets förmåga att fungera och framgångsrikt hantera arbetsmiljön i arbetsorganisationen på alla nivåer. Studiens syfte är att identifiera arbetsförhållanden samt faktorer som man i sitt uppdrag, som områdeschef inom kommunens äldreboenden, upplever som betydelsefulla utifrån ett arbetsmiljöperspektiv. Nio områdeschefer inom kommunal äldreomsorg har i ostrukturerade öppna tematiska intervjuer fått berätta om och beskriva sina erfarenheter. Områdeschefernas arbetsmiljö präglades framför allt av en hög arbetsbelastning, ständig stress samt en upplevelse av ensamhet och brist på stöd. Svårigheter att räcka till resulterade i att man inte var nöjd med sitt ledarskap. Möjligheterna att på arbetstid arbeta med strategiska frågor och utvecklingsarbete var minimala. De administrativa arbetsuppgifterna upplevdes tidsmässigt dominera arbetstiden och allt färre timmar kunde ägnas åt ledarskapet och utveckling av verksamheten. Man kan se att många av de faktorer som forskningen pekat ut som risker för hälsan ingår i dessa chefers vardag.sv
dc.format.extent16 ssv
dc.language.isoswesv
dc.publisherGöteborgs universitet. Sahlgrenska akademinswe
dc.publisherUniversity of Gothenburg. Sahlgrenska Academyeng
dc.relation.ispartofseriesFöretagsläkarkursen Väst 2004/2006swe
dc.subjectFöretagsläkareswe
dc.subjectProjektrapportswe
dc.titleChefens arbetsmiljö – präglad av stort ansvar och ensamhet: Intervjuer med områdeschefer inom äldreboenden i Lidköpings kommunsv
dc.typeTextsv
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokL3
dc.type.svepreportsv
dc.contributor.organizationLidköpings kommun, Arbetsmiljöcentralensv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record