Show simple item record

dc.contributor.authorJonson, Torbjörn
dc.date.accessioned2010-09-21T12:47:51Z
dc.date.available2010-09-21T12:47:51Z
dc.date.issued2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23420
dc.description.abstractI projektarbetet gjordes en intervjuundersökning med avsikt att belysa äldre idrottslärares arbetssituation, sedd med ”deras egna ögon”. 17 lärare erbjöds att medverka, 7 deltog i undersökningen. Lärarna var födda 1940 – 1949, vid intervjutillfället verksamma i grundskola och gymnasium. I intervjuerna låg tyngdpunkten på lärarnas egna berättelser, deras tankar om sitt arbetsliv och sin arbetssituation, vilka specifika problem de upplevde som äldre lärare i detta yrke med, inte minst, fysiskt starkt slitage. I fokus under intervjuerna fanns också lärarnas egna tankar om möjliga lösningar på de problem som fanns, och likaså om de utvecklingsmöjligheter i yrket som kunde finnas vid deras ålder och i deras situation. De äldre idrottslärare som intervjuats har var och en haft sin bild av ämnet idrott och sin egen arbetssituation. Det finns dock också gemensamma drag i de problemområden och förslag till förbättringar som berörts. Påtagligt var att samtliga intervjuade, trots att flera hade betydande hälsoproblem av olika slag, fortfarande var mycket intresserade av och engagerade i sitt arbete, med elevernas bästa för ögonen. De problemområden som berörs är att sjukdomar och symtom finns hos nästan alla. Artros och värk finns hos flera i gruppen. Hög ljudnivå under lektioner utgör en klar svårighet för lärare med nedsatt hörsel och tinnitusbesvär. Ökad tidspress har gjort att lärarna inte bereds tillfälle till vila mellan lektionerna, likaså saknas ibland bra vilorum. Dessa fysiska och stressrelaterade problem har naturligt nog blivit större i takt med stigande ålder. Lärarna upplevde också bristande möjligheter till kollegial gemenskap och erfarenhetsutbyte. Likaså poängterade lärarna skolledningens avgörande betydelse för idrottslärarens arbete, att det har stor betydelse att intresse och respekt visas från ledningens sida. Det finns många och goda idéer kring hur man som äldre idrottslärare kan utforma sin undervisning, så att lärarnas kunskap och erfarenhet tas tillvara på ett bra sätt. Så t ex finns det de som kan tänka sig att arbeta med mentorskap för yngre lärare och med teoretisk undervisning under en del av arbetstiden. Likaså finns det de lärare som gärna skulle vilja arbeta med små elevgrupper, där särskilda problem finns t ex i form av övervikt eller psykisk problematik. Idrott är ett ”känsligt” ämne för många elever, och med äldre lärare, med vissa hälsoproblem, som förebilder skulle - med fördel – prestationsinslaget i undervisningen kunna minskas. Därvid skulle kroppens möjlighet som uttrycksmedel och ”språk” i högre grad kunna betonas, liksom möjlighet till glädje i kroppsrörelse och dess hälsobefrämjande och läkande förmåga.sv
dc.format.extent22 s.sv
dc.language.isoswesv
dc.publisherGöteborgs universitet. Sahlgrenska akademinswe
dc.publisherUniversity of Gothenburg. Sahlgrenska Academyeng
dc.relation.ispartofseriesFöretagsläkarkursen Väst 2004/2006swe
dc.subjectFöretagsläkareswe
dc.subjectProjektrapportswe
dc.titleÄldre idrottslärare, problem och möjligheter i arbetssituationensv
dc.typeTextsv
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokL3
dc.type.svepreportsv
dc.contributor.organizationKommunhälsan Halmstadsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record