dc.description.abstract | På en arbetsplats där medarbetarens delaktighet är optimal, sker ett växelspel mellan denne och ledning. Utbyte av resurser förmedlas på ett sådant sätt att det påverkar både arbetstillfredsställelse och arbetsprestation och ger upphov till hälsa för individ och företag. Företaget förmedlar sina resurser via arbetsmiljö, arbetsinnehåll och arbetsorganisation. Individens bidrag är resurser sammansatt av personliga egenskaper, förväntningar och behov och är formade i en kultur och i ett samhälle med sina seder och bruk och där privatlivet utspelas.
Syfte i föreliggande studie var att göra en litteraturgenomgång avseende delaktighet och att undersöka medarbetarnas upplevelse av delaktighet i ett verkstadsföretag.
Strävan mot delaktighet finns hos alla människor, en vilja att tillhöra något större eller ett behov att tolka verkligheten så att den överensstämmer med bilden det egna jaget. Delaktighet är en psykologisk term som beskriver processer till skillnad från deltagande som är en demokratiteoretisk term som beskriver strukturer(Ekman Philips, 1990). För att uppnå delaktighet måste tre villkor uppfyllas
1) Acceptans av målet. För att det skall kunna ske behövs snabb, effektiv och relevant information från ledningen.
2) Motivation, vilket ger ägarskap till målet och därmed inflytande. Målet i sig måste vara tydligt och konkret, det skall vara önskvärt och jag måste tro på att det kan uppnås. Bakom min motivation ligger emotionella, fysiska och kognitiva behov,som grund för prestation, utveckling och välbefinnande.
3) Ansvarstagande av målet innebär se och använda sin kompetens och arbetsuppgifter med samma mål och i organisationen som helhet. För att ansvarstagande av målet skall vara möjligt måste de krav som gäller för punkt 1 och 2 vara uppfyllda.
Vår upplevelse av arbetet kan påverkas av i vilken utsträckning det tar tillvara och utvecklar kompetens och erfarenhet vilket visas av R Karasek T Theorell (Healthy Work) och i en vidare mening A Antonovsky KASAM.
Tio anställda fick besvara en enkät bestående av fem frågor. Genom en kvantitativ analys framgick att respondenterna upplevde sina arbeten som meningsfulla, vilket talar för att de därigenom även känner delaktighet.
Individens förutsättning för deltagande skapas genom motivation, kunskaper och praktiska möjligheter. Organisationen kan möjliggöra en bred delaktighet genom att tillhandahålla:
-information om ramar för förändringar, projekt och visioner.
-förankra beslut genom demokratisk dialog.
-vidmakthålla kunskapen genom fokusering på sakfrågor och argument
-tillskapa tid och resurser och därmed tilltro.
Tillsammans kan individerna och organisationen härigenom bygga upp en gemensam värdegrund och företagskultur. | sv |