Show simple item record

dc.contributor.authorWarbo, Peter
dc.date.accessioned2010-09-24T07:11:24Z
dc.date.available2010-09-24T07:11:24Z
dc.date.issued2010-09-24
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23458
dc.description.abstractDet utvecklas dagligen mängder av nya webbsajter i försök att bli den nya Facebook eller YouTube. Folket har insett de stora potentialer som finns att med väldigt enkla medel starta en webbsajt för att sedan växa, bli stora och enormt inkomstdrivande. Det enda som tycks behövas är oftast bara en bra idé. Är det emellertid så enkelt? Den här studien försöker ta reda på om det finns någon modell man som webbutvecklare kan relatera till och viktiga faktorer man bör ta hänsyn till för att bli framgångsrik. Studien har haft ett deduktivt arbetssätt då den har relaterats till delvis befintlig teori för att sedan verifiera och falsifiera teorin med studiens resultat. Den befintliga teorin som studien relaterar till kallas för Technology Acceptance Model vilket är en modell för att påvisa hur användare väljer att ta till sig en ny teknologi och fortsätta använda den. Resultaten i studien kommer från genomförandet av fem kvalitativa intervjuer med respondenter som varit framgångsrika med sina webbsajter. Studien visade att modellen verkar vara en tillförlitlig modell vilken man som utvecklare bör titta närmare på för att uppnå framgång med sin webbsajt. Eftersträvar man att följa modellens två huvudparametrar Perceived Usefulness (funktionalitet) och Perceived Ease of Use (användarvänlighet) så har man större chans att få användarna att använda webbsajten och således en framgångsrik webbsajt. Andra viktiga bidragande faktorer till en framgångsrik webbsajt är bland annat; få med sig hela demografin, etablera sig i en bransch med få konkurrenter, lyfta fram användarna i centrum, arbeta agilt, vara ihärdig och brinna för det man gör.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesReport/Department of Applied Information Technologysv
dc.relation.ispartofseries2010:021sv
dc.subjectWeb 2.0sv
dc.subjectSociala webbsajtersv
dc.subjectTechnology Acceptance Modelsv
dc.subjectFramgångsfaktorersv
dc.titleFramgångsfaktorer bakom lyckade Web 2.0-webbsajtersv
dc.title.alternativeSuccess factors behind successful Web 2.0-websitessv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokTechnology
dc.type.uppsokC
dc.contributor.departmentIT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologiswe
dc.contributor.departmentIT University of Gothenburg /Applied Information Technologyeng
dc.type.degreeKandidatuppsatsswe
dc.type.degreeBachelor thesiseng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record