Processrelaterat organisationsarbete - En studie av ITIL:s releaseprocess i praktisk tillämpning
Process related organization work - A study of ITIL:s release process in practice
Abstract
IT service management (ITSM) är ett begrepp som handlar om hur IT-verksamheten på bästa
sätt kan hanteras och förbättras. I detta ingår att arbeta processorienterat. För att arbeta
processorienterat finns det flera ramverk att utgå ifrån, ett av dem är ITIL. ITIL är en
uppsättning principer för att hantera IT-infrastruktur på ett standardiserat sätt med kunden i
fokus. Leverans och utveckling av IT-tjänster skall vara kopplade mot verksamhetens behov.
Enligt ITIL finns det ingen universell modell av processer för att hantera IT-tjänster som
passar alla organisationer. Varje modell måste anpassas för att passa den specifika
verksamheten.
Västra Götalandsregionens IT-enhet (VGR IT) har infört ITIL som modell för att effektivisera
och standardisera flera av sina processer. VGR IT har också anpassat modellen för att passa
sin verksamhet. Syftet med denna studie var att analysera tillämpningen av en specifik
process i ITIL biblioteket, releaseprocessen. Vi har studerat hur VGR IT:s releaseprocess ser
ut jämfört med ITIL:s modell. Vi har också undersökt hur denna process fungerar i praktiskt
arbete. Syftet var att ta reda på positiva och negativa aspekter av releaseprocessen samt
förbättringsmöjligheter. Vår studie behandlar releaseprocessen för det patientadministrativa
systemet Elvis. Uppsatsens frågeställning lyder: Hur fungerar ITIL:s releaseprocess som
införts på Västra Götalandsregionens IT-enhet i praktiken?
Studien genomfördes med en hermeneutisk, kvalitativ ansats där det empiriska materialet
insamlades med hjälp av semistrukturerade intervjuer och VGR IT:s styrande dokument av
releaseprocessen.
Vår studie redovisar för två anpassningar som VGR IT har gjort av modellen ITIL, en på
organisatorisk nivå och ytterligare en på systemnivå. Att modellen i sin första anpassning
fortfarande är generell har sin förklaring i att organisationen hanterar över åttahundra system
och behöver en modell som går att applicera på alla system. Denna generella modell anpassas
i sin tur på systemnivå utifrån varje enskilt systems behov. Vår studie presenterar styrkor som
bland annat ett standardiserat arbetsförfarande, svagheter som bland annat oklart ägandeskap
och förbättringsförslag som till exempel kick-off möten.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2010-09-24Author
Markovic, Dana
Miniussi, Maja
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:069
Language
swe