Studentdrivna onlinediskussioner i högre utbildning - En studie om skolrelaterade diskussioner på Facebook, Google Wave och IRC
Student driven online discussions in higher educations - A study in school related discussions on Facebook, Google Wave and IRC
Abstract
Studier på universitetsnivå omfattar oftast mycket eget ansvar och individuellt arbete. På samma gång hörs röster om kollaborativt lärande och gruppkognition där studenter lär bättre när de arbetar tillsammans. I min förstudie intervjuas 4 studenter på det systemvetenskapliga programmet vid IT-universitetet i Göteborg om sitt laptopanvändande i skolan. I intervjun framkommer de att många av studenterna i årskursen på eget initiativ startat kollaborativa mötesplatser för att kunna arbeta och diskutera tillsammans med sina klasskamrater online utan lärares interaktioner. Efter vidare undersökning framkommer det att sådana mötesplatser finns hos alla de tre årskurserna på det systemvetenskapliga programmet. De tre främsta mötesplatserna som studenterna tycks använda är Facebookgrupper, Google Wave och chat systemet IRC. Jag har därför valt att i min studie undersöka vilka sorts diskussioner som uppstår på dessa mötesplatser, om det är några skillnader i de olika medierna och även om det finns några skillnader mellan hur de tre årskurserna använder dem. För att få ett så opåverkat resultat som möjligt har jag valt att samla data från tidigare loggar ifrån de olika medierna för att undvika min påverkan på konversationerna. Jag har valt ett 1-2 månaders intervall för de flesta medier, bortsett från två, ett som sträcker sig över tre år och ett som endast sträcker sig över en dag. Det som framkommer i min studie är att diskussionerna sker i hög grad på olika sätt via de skilda medierna. Det är i stor utsträckning sociala samtal och skämtsamma inlägg i IRC-kanalerna, där studenternas studierelaterade interaktioner ofta berör det som sker under en föreläsning just för tillfället. Google Wave kanalerna används däremot i hög grad som ett samarbetsverktyg för att skriva gemensamma anteckningar utifrån föreläsningar och Facebookgrupperna används mycket för att ställa frågor till klasskamraterna om studierelaterade ämnen så som grupparbeten, tentor eller föreläsningar. Det finns även skillnader i hur årskurserna använder medierna, årskurs ett använder Facebookgruppen i betydligt högre grad än vad årskurs tre gjort och Google Wave används på olika sätt när studenterna för gemensamma anteckningar i klasserna.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2010-09-24Author
Nordström, Linda
Keywords
Studentdrivna aktiviteter
synkron och asynkron kommunikation
Facebook grupper
Google Wave
IRC-kanaler
Series/Report no.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:042
Language
swe