Show simple item record

dc.contributor.authorBorén, Stina
dc.date.accessioned2010-09-27T15:31:52Z
dc.date.available2010-09-27T15:31:52Z
dc.date.issued2007
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23510
dc.description.abstractUtvecklingen av sjukskrivning och förtidspensionering är en av de viktigaste frågorna på den politiska dagordningen i Sverige. Det är framför allt kostnadsökningen under slutet av1990-talet och början av 2000-talet som varit anmärkningsvärd. Mot bakgrund av det och även p g a förfrågningar från kundföretag har Kinnekullehälsan utvecklat tjänsten ”Support-sjukanmälan”, som infördes 2006-01-01. Det är en sjukanmälningsupport där den sjukskrivne sjukanmäler sig till arbetsgivaren som i sin tur anmäler till Kinnekullehälsan via webb eller telefon. Kinnekullehälsans sköterska tar sen kontakt med den sjukskrivne per telefon efter 1-3 dagar och före dag 10. Syftet med tjänsten är att tidigt uppmärksamma besvär som kan komma att påverka livssituationen och därmed arbetet, att ge stöd och rådgivning och att ge företagshälsovården en samordnande roll under sjukskrivningen. Syftet med studien var att kvalitativt utvärdera tjänsten, för att kunna göra eventuella förbättringar, med målet att tillhandahålla så god hjälp som möjligt. Undersökningsgruppen bestod av 12 sjukskrivna, och två arbetsledare, jämnt fördelade på de bägge företagen Sparbanken Skaraborg och Lidköpings Gjuteri, samt tre sjuksköterskor på Kinnekullehälsan. Undersökningen gjordes med kvalitativ metodik, med riktade frågor, i form av telefonintervjuer. I undersökningen framkom att samtliga intervjuade upplevt tjänsten som övervägande positiv, även om upplevelsen om man fick någon hjälp skiftade bland de sjukskrivna. En positiv aspekt som framkom var att bli sedd, att någon brydde sig. Bland sköterskorna fanns en oro för ökad stress allteftersom fler företag anslöt sig till tjänsten. Tiden för samtal och dokumentation är ej schemalagd i tidboken eller debiterbar. Förslag på förändringar som framkom var att slopa det andra telefonsamtalet om personen återkommit i arbete, att låta sköterskan avgöra i samråd med den sjukskrivne om man skall ha ytterligare telefonkontakt och på så sätt få mer flexibilitet. Det första telefonsamtalet ifrågasattes vid ”banala” åkommor, och om man då skulle ringa föreslogs att man inte ringde första dagen då man ofta mådde mycket dåligt. Från arbetsledarhåll framkom förslag på förändring på anmälan, att även uppge frånvaroorsak och om eventuell arbetsåtergång, för att undvika onödig kontakt. Studien visade att tjänsten i sin nuvarande utformning fungerar bra, men förslag till förbättringar har framkommit, som kanske kan komma att omsättas i praktiken och förhoppningsvis förbättra tjänsten både för de sjukskrivna, arbetsledare och sjuksköterskor.sv
dc.format.extent12 s.sv
dc.language.isoswesv
dc.publisherGöteborgs universitet. Sahlgrenska akademinswe
dc.publisherUniversity of Gothenburg. Sahlgrenska Academyeng
dc.relation.ispartofseriesFöretagsläkarkursen Väst 2006/2007swe
dc.subjectFöretagsläkareswe
dc.subjectProjektrapportswe
dc.titleKvalitativ utvärdering av Kinnekullehälsans tjänst ”Support-sjukanmälan”sv
dc.typeTextsv
dc.setspec.uppsokMedicine
dc.type.uppsokL3
dc.type.svepreportsv
dc.contributor.organizationKinnekullehälsansv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record