• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vuxenpedagogiskt förhållningssätt – ur ett lärarperspektiv

Abstract
Problem, syfte och frågor: Med våra olika erfarenheter och tankar om vuxenutbildning väcks frågor om vad vuxenutbildning innebär och hur det går till. Syftet med vår undersökning är att identifiera och få kunskap om vad i lärarens pedagogiska grundsyn och förhållningssätt som kan lyftas fram som särskilt viktiga vid undervisning av vuxna elever. Material, metod och analyser: Med litteraturstudier i form av avhandling, examensarbete och facklitteratur, fann vi en grund för frågor och metod. Vi använde en kvalitativ intervjumetod med halvstrukturerade frågor, sex lärare intervjuades inom komvux och KY-utbildning. Vi använde tratteknik, ett brett angreppssätt som smalnar av mot kärnan. Den analysmetod vi använde oss av var en modell enligt Trost där vi gjort ett stort rutschema och lagt in svaren på våra frågor för analys och bearbetning. Vi har intervjuade lärarna om arbetsmetoder, förhållningssätt och relation till eleverna utifrån deras personliga erfarenheter och tankar. Resultat och didaktiska konsekvenser: I vår undersökning kan vi dra några generella slutsatser om lärares egenskaper, hur de ser på eleverna, metoder och förhållningssätt. Lärare uttryckte att det är viktigt att tro på eleverna, att visa tilltro, att visa respekt och att stötta och uppmuntra för att på detta sätt vara med i en process där eleverna får ett ökat självförtroende. I andragogiken lyfts det egna ansvarstagandet fram genom att man antar att den vuxne är mer mogen och självständig. Lärarna uttrycker att man måste vara flexibel i sitt arbetssätt. Vi kan konstatera efter våra intervjuer av lärare att reflektion snarare handlar om en vilja att fundera över sitt eget agerande än om lärarerfarenhet. Vi kan konstatera att lärarna använder ett andragogiskt synsätt och vuxenpedagogiskt förhållningssätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23599
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23599_1.pdf (156.1Kb)
Date
2010
Author
Lindeblad Lindell, Marie
Swedenborg, Susanne
Keywords
Andragogik
lärarens egenskaper
pedagogisk grunds
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV