Show simple item record

dc.contributor.authorGlimström, Martin
dc.contributor.authorBredberg, Linus
dc.date.accessioned2006-02-09T13:44:27Z
dc.date.available2006-02-09T13:44:27Z
dc.date.issued2005
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/235
dc.description.abstractTitel Lärarens professionella utmaning -en studie om skam och utanförskap i samband med elevers läs- och skrivsvårigheter Arbetets art Examensarbete Sidantal 33 Författare Linus Bredberg och Martin Glimström Handledare Daniel Seldén Tidpunkt Höstterminen 2005 Bakgrund I en klass finns det med all säkerhet minst en individ som har svårigheter med att antingen läsa eller att skriva, och det är lärarens ansvar att på bästa sätt kunna hantera, lösa och ge den undervisning som styrdokumenten kräver, till den utsatta eleven. I en situation där eleven är i behov av stöd för sina läs- och skrivsvårigheter, kan eleven kanske känna ett visst utanförskap eller uppleva skamkänslor inför sina klasskamrater. På grund av att han eller hon känner sig indirekt eller direkt utpekad som sämre än de övriga i klassen. Syfte Syftet med uppsatsen är att studera läraryrkets professionella utmaningar och enskilda lärares strategier, när det gäller att skapa en situation där elever med läs- och skrivsvårigheter inte känner skam eller utanförskap i relation till erbjuden hjälp i undervisningen. Material och Metod Vår studie bygger på tidigare forskning inom de olika områdena. Metoden är kvalitativa intervjuer, som genomförts med lärare från två olika skolor. Slutsatser Intervjupersonerna anser att det kan förekomma skam och utanförskap för elever med läs- och skrivsvårigheter. Hur det visar sig eller uppstår är individuellt för varje enskild elev. Undervisningen måste enligt respondenterna anpassas till dessa elever. Utmaningen är att det inte finns några generella strategier för hur undervisningen skall läggas upp eller genomföras. Nyckelord Skam, utanförskap, läs- och skrivsvårigheter, utmaning och profession.eng
dc.format.extent152827 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isosveng
dc.publisherGöteborgs universitet. Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildningeng
dc.relation.ispartofseriesht05 2480-006eng
dc.subjectskameng
dc.subjectutanförskapeng
dc.subjectläs- och skrivsvårighetereng
dc.subjectutmaningeng
dc.subjectprofessioneng
dc.titleLärarens professionella utmaning -en studie om skam och utanförskap i samband med elevers läs- och skrivsvårighetereng
dc.typeStudent Paper Ceng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record