• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

We co-operate to build a partnership. En jämförande uppsats om samverkan mellan förskollärare och föräldrar i Australien och i Sverige

Abstract
Syfte Syftet med denna studie är att undersöka hur australiensiska förskollärare arbetar i förskolan med att samverka med barns föräldrar. Det är även att få en djupare förståelse för likheter och skillnader mellan deras syn på samverkan och den syn som råder i Sverige. Huvudfrågor Hur samverkar förskollärare med föräldrar i australiensiska förskolor? Vilka skillnader/likheter kan vi finna i jämförelse med synen på samverkan i Sverige? Vilken syn har australiensiska förskollärare på samverkan? Vilka skillnader/likheter kan vi finna i jämförelse med synen på samverkan i Sverige? Vad kan påverka samverkan mellan föräldrar och förskollärare i australiensiska förskolor? Metod och material Det empiriska materialet är insamlat genom observationer och intervjuer med sex förskollärare som är verksamma inom förskolan i Australien. Dessa har sedan bearbetats och analyserat med stöd av den litteratur som legat till grund för denna uppsats. Resultat Vi har genom våra intervjuer och observationer funnit att informanternas upplevelser varierat gällande samverkan. Enligt informanterna anser de att samverkan med föräldrar är viktigt men att de upplever att det kan finnas orsaker som påverkar samarbetet negativt, exempelvis tidsbrist och kulturella skillnader. Något genomgående som vi upplever är att förskollärarna i Australien får, för föräldrarna, en expertroll i verksamheten. Det är de som är den kunnige om barnet. Vi har därmed funnit att det finns skillnader och likheter mellan på den australiensiska och den svenska förskoleverksamheten när det gäller samverkan. Betydelse för läraryrket Både den australiensiska och svenska läroplanen beskriver att samverkan skall ske, mellan hem och förskola, och att dessa komponenter skall skapa en helhetsbild och bidra till positiva utvecklingsmöjligheter för barnet. Studien är betydelsefull för oss som blivande lärare, att försöka förstå varandras olika perspektiv, på grund av att vi har olika förförståelse och upplevelser om vår egen miljö.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23601
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23601_1.pdf (216.0Kb)
Date
2010
Author
Ström, Jennie
Åsedal, Lisa
Tolinsson, Anna
Keywords
Samverkan
föräldrar
förskola
Australien
Sverig
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV