dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:33:21Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:33:21Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23602 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning
Syfte
Syftet med studien är att undersöka om och i så fall hur lärare beskriver att deras lärarroll förändras om de
arbetar med metoden arbetsintegrerat lärande och hur integrationen mellan teori och praktik påverkas jämfört
med traditionell undervisning.
Huvudfråga
Hur förändras lärarrollen när läraren undervisar eleven på arbetsplatsen istället för i skolan? Blir det lättare eller
svårare att integrera teori och praktik om undervisningen äger rum på arbetsplatsen istället för i skolan?
Metod och material
Studien bygger på kvalitativa intervjuer med fyra lärare som beskriver sin lärarroll i arbetsintegrerat lärande.
Utifrån inspelat och utskrivet intervjumaterial har vi kategoriserat och analyserat materialet.
Resultat
Lärarna beskriver att de största skillnaderna gentemot den traditionella lärarrollen är att läraren arbetar mer med
eleven individuellt och mer aktivt med elevens IUP. Till sin hjälp har läraren ytterligare en person, elevens
handledare som hjälper till att driva lärprocessen och som medbedömare till elevens prestationer. På grund av
detta känner sig läraren mer säker på betygsbedömningen. Vidare skapas teman med liknande mål från de olika
delkurserna, istället för att olika delkurser läses var för sig och efter varandra. Detta får till följd att samtliga
betyg sätts först i slutet av hela utbildningen. Ytterligare en förändring är att nästan all undervisning bedrivs ute
på arbetsplatsen vilket innebär att läraren förflyttar sig mellan eleverna. Lärarna upplevde också att integrationen
mellan teori och praktik blev mer tydlig och konkret.
1 | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Arbetsintegrerat lärande | sv |
dc.subject | AIL | sv |
dc.subject | teori | sv |
dc.subject | praktik | sv |
dc.subject | för | sv |
dc.title | Arbetsintegrerat lärande inom omvårdnadsutbildning | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |