Styrning, struktur och samsyn – en studie av samverkan mellan skola och socialtjänst.
Abstract
Syfte Vårt syftet är att studera de modeller för samverkan som presenteras i de två
stöddokumenten: Myndigheten för skolutveckling m.fl. (2008) Strategier för
samverkan kring barn och unga som far illa eller riskerar att fara illa och
Skolverkets (2009) Kraften av samverkan om samverkan kring barn och unga
som far illa eller riskerar att fara illa, och jämföra med hur problemen beskrivs
i fyra utvalda uppsatser om samverkan.
Frågeställning Hur kan man enligt stöddokumenten förstå de problem som uppstår i
samverkan?
Hur kan forskning om samverkan motverka och lösa de problem som uppstår
kring samverkan enligt stöddokumenten?
Vilka problem kring samverkan beskrivs i de fyra uppsatserna?
Täcks de problem som beskrivs i de fyra uppsatserna upp utav stöddokumentens
modeller?
Metod och material Vi har valt att göra en komparativ dokumentanalys. Vi har använt oss av fyra
uppsatser med samverkan som huvudtema, från uppsatserna har vi plockat ut de
problemområden som beskrivs. För att jämföra de stöddokument som
Myndigheten för skolutveckling (2009) och Skolverket (2008) har gett ut
analyserar vi stöddokumentens relevans av uppsatsernas problemområden.
Resultat Vi har kommit fram till att stöddokumenten täcker större delen av de
problemområden som finns kring samverkan. Dock anser vi att det finns vissa
kunskaper som vi som lärare saknar för att kunna samverka. Denna kunskaps
brist måste åtgärdas innan man kan använda sig av stöddokumenten.
Utbildningsvetenskaplig
relevans Denna undersökning är viktig då den pekar på brist i kunskap om samverkan
hos lärare. En brist som påverkar lärares möjlighet att utföra sitt uppdrag.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Pereira, Grace
Hagberg, Linda
Keywords
Samverkan Skola Socialtjänst Styrning Struktur Sam
Language
sv