Show simple item record

dc.contributor.authorWien, Emiliasv
dc.contributor.authorEurén, Hannasv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:33:26Z
dc.date.available2010-10-04T07:33:26Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23606
dc.description.abstractSyftet med uppsatsen var att i en litteraturstudie fördjupa vår förståelse kring synen på lärande och kunskap inom de olika pedagogiska inriktningarna Reggio Emilia och Montessori samt relatera detta till läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94. Genom uppsatsen ville vi också utveckla våra kunskaper kring läroplanens förhållningssätt och grundläggande tankar kring synen på kunskap och lärande.  Vilka spår av teorier går att urskilja inom Reggio Emilia filosofin, Montessori och läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo94?  Hur ser man på och formulerar sig om kunskap respektive lärande inom Reggio Emilia filosofin, Montessori och Lpo94? Som metod har vi i denna uppsats valt att arbeta utifrån en kvalitativ textanalys där vi genom en litteraturstudie har granskat relevant litteratur för att svara på vårt syfte och våra frågeställningar. Utifrån den genomförda analysen av litteratur har vi kommit fram till resultatet att det finns spår av olika teorier inom Reggio Emilia filosofin och att Montessori främst vilar på kognitivistiska influenser medan Lpo 94 främst bygger på ett sociokulturellt perspektiv. Vi har kommit till slutsatsen att Reggio Emilia filosofin, Montessori och Lpo 94 lägger in olika betydelser i begreppen kunskap och lärande samt att läroplanen är öppen för skilda tolkningar av olika pedagogiska inriktningar och teorier. Dock menar vi att Reggio Emilia filosofin och Montessori har många likheter med läroplanen men att ingen av dem är helt förenliga med densamma För att kunna reflektera över de pedagogiska val man som lärare gör måste man vara intresserad och nyfiken på de nya vindar som blåser i samhället, både skolpolitiskt men också vara öppen och nyfiken på de influenser och vetenskapliga teorier kring barn, pedagogik och psykologi som växer fram under vårt yrkesverksamma liv. Detta kan ha betydelse för uppfyllandet av skolans uppdrag gentemot eleven eftersom uppdraget är att ge alla elever en likvärdig utbildning. 1 sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKunskapsv
dc.subjectlärandesv
dc.subjectläroplanersv
dc.subjectLpo 94sv
dc.subjectReggio Emilisv
dc.titlePerspektiv på kunskap och lärandesv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record