Show simple item record

dc.contributor.authorBörén, Nilssv
dc.contributor.authorLiberg, Fredriksv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:33:43Z
dc.date.available2010-10-04T07:33:43Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23620
dc.description.abstractSammanfattning: Ett arbete kring hur lärare i musik tänker när de ska bedöma och betygsätta sin elever. Vi vill ta reda på hur läraren gör när den betygsätter, och hur mycket elevens intresse för musik och musikalitet spelar in i det som sen blir deras betyg. Vi har använts oss av Skolverkets kursplaner, Nationella Utvärderingen 03 (NU03) och annan litteratur samt eget material i form av intervjuer av fyra verksamma lärare. Resultatet har gett vad de olika lärarna har för åsikter kring betygsättning och vad det egentligen är som värdesätts hos eleverna. Det vi kom fram till är att det praktiska musicerandet är det som, enligt lärarna, väger tyngst i betygssättningen och det är också det som Skolverket anser ska väga tyngst och det som bidrar till att en elev får ett högre betyg. Vi tar även upp problematiken med att lärare har svårt att genomföra de mer specifika målen som Skolverket vill att eleven ska uppnå. Arbetet är viktigt för framtida musiklärare att få en inblick i hur lärare tänker och hur Skolverket vill att musiklärarna ska arbeta med sin bedömning och betygssättning.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectBedömningsv
dc.subjectbetygsv
dc.subjectSkolverketsv
dc.subjectmusiksv
dc.titleSkolverkets vilja, lärarens möjlighet?sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record