dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:33:44Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:33:44Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23621 | |
dc.description.abstract | Studien avser att undersöka vilka kunskaper och färdigheter musiklärare värdesätter och prio-
riterar i kursen Ensemble A på gymnasiets estetiska program. Undersökningen är baserad på
hur musiklärare säger sig bedöma elevers prestationer i kursen Mu1201 och relatera dessa
bedömningar till de nationella mål och kriterier som har fastställts för kursen. Studien syftar
till att besvara vad lärare värdesätter och prioriterar gällande kursinnehållet i Ensemble A på
gymnasial nivå och hur de bedömer utifrån dessa prioriteringar i relation till styrdokumenten.
Jag använder mig av kvalitativ samtalsintervju som undersökningsmetod och begränsar mig
till fem lärare som är verksamma på fyra gymnasieskolor i Stockholms län. Resultaten visar
på att prioritering av kursinnehåll och bedömningstyper i relation till styrdokumenten visar sig
vara olika mellan de olika respondenterna. Stora skillnader existerar mellan hur lärarna arbe-
tar och vad de värdesätter i kursen och hur de sedan bedömer eleverna efter dessa priorite-
ringar. Hur påverkas eleverna av dessa olikheter mellan olika lärare och skolor? Behövs det
tydligare styrdokument för att utbildningen ska bli mer likvärdig över hela landet? | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Musik | sv |
dc.subject | Summativ och formativ bedömning | sv |
dc.subject | Ensemblesp | sv |
dc.title | Musiklärares bedömningsgrunder - en studie av kurs Ensemble A inom ämnet musik på gymnasienivå. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |