Attityder till friluftsliv i skolan
Abstract
Syftet med denna uppsats är att kasta ljus över de attityder till friluftsliv som finns bland lärare i idrott och hälsa
och på så sätt bättre förstå varför friluftslivet i skolan ser ut som det gör. Jag räknar med att få reda på vad man
har för ambitioner och vad man ser som problematiskt samt vad man tror att man kan göra för att friluftslivet i
skolan ska bli bättre. De frågeställningar jag kommer att utgå ifrån är:
1. Vilken inställning har nyblivna idrottslärare till arbetet med friluftsliv i skolan?
. Hur arbetar man med friluftsliv ute i våra skolor?
3. Anses friluftsliv i skolan vara viktigt?
Jag har samlat material genom att intervjua fem informanter med en kvalitativ intervjumetod, critical incident
metoden. Denna anses vara särskilt lämplig för att arbeta med attitydfrågor. Critical incident metoden går ut på
att informanterna får berätta om upplevelser som de funnit vara kritiska ur positiv eller negativ bemärkelse och
sedan utgå från dessa händelser för att få veta mer via följdfrågor.
Informanternas berättelser tyder på att inställningen till friluftsliv är överhängande positiv. Man framhåller
positiva aspekter som uppnås genom att bedriva friluftsliv och anser utan undantag att det är ett viktigt inslag i
undervisningen av idrott och hälsa. Det finns dock indikationer på att skolans traditioner står ivägen för
utvecklingen av friluftslivet.
De didaktiska konsekvenserna av arbetet är att friluftsliv anses vara viktigt enligt såväl lärare som gällande
styrdokument och det är således relevant och intressant att studera vilka attityder som de framtida lärarna i idrott
och hälsa kan förväntas inneha. Baserat på informanternas berättelser så är friluftsliv något som ställer krav och
det kan till exempel vara av vikt att kunna flytta en friluftsdag med ganska kort varsel om det blir dåligt väder
eller om det skulle dyka upp plötsligt gynnsamt väder.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
citron, jonatan
Keywords
Friluftsliv
Attityder
Critical incident metoden
Language
sv