Show simple item record

dc.contributor.authorJohansson, Pernillasv
dc.contributor.authorHajipour, Shahlasv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:33:52Z
dc.date.available2010-10-04T07:33:52Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23628
dc.description.abstract Vilka uppfattningar har lärarna av arbetet med Trageton metoden? Teori I litteraturgenomgången presenterar vi en liten del av vad våra styrdokument säger kopplat till vår studie. Vi presenterar även de olika lärandeteorierna som förekommer i pedagogiska sammanhang. Vi ger även en inblick i de två paradigm som representerar de två synsätten på läs- och skrivinlärning, det syntetiska och analytiska. Under dessa synsätt presenterar vi sedan två forskares motsatta syn av ämnet samt beskriver några få metoder som går under vartdera tankesystem. Metod Som metod har vi använt oss av kvalitativa intervjuer för att finna svar på våra frågeställningar. Frågorna formulerade vi efter att ha varit i kontakt med rektorn på den skola vår studie utförts i och när syftet längre fram blivit bestämt. I vår studie har vi haft tillgång till att intervjua tre lärare och tio elever ur en och samma skola som arbetat med Trageton- metoden under tre år. Resultat Vår studie visar att samtliga lärare använder sig av metoden som ett komplement i den tidiga läs- och skrivinlärningen. De förespråkar för att alla lär på olika sätt och det är viktigt att man skall ta hänsyn till detta. Två av lärarna uttrycker även vikten till glädjen och lusten i undervisningen då det påverkar elevernas egen glädje och lust till en lyckad läs- och skrivinlärning. Detta kan vi uppfatta delvis ligga till grund för att lärarna använder metoden som komplement också då en av lärarna inte ”fallit” för metoden eller tyckt den varit revolutionerande från upp starten. De tekniska problem som ständigt verkade återkomma kan tyckas påverka lärarnas motivation av arbetet med Trageton- metoden också. Vidare finner lärarna att arbetet med Trageton- metoden vara ett hjälpmedel framförallt för elever med motoriska svårigheter vid datorskrivandet. Resultatet av studien är begränsad då lärarna och eleverna endast arbetat med metoden i tre år samt att de inte använt sig av renodlad Trageton- metod.  sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectTrageton- metodensv
dc.subjectuppfattningarsv
dc.subjectkomplementsv
dc.subject”skrsv
dc.titleUppfattningar om Trageton- metoden. En fallstudie om en läs och skrivinlärningsmetod med datorn som verktyg. Kursansvarig institution: IPDsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record