dc.contributor.author | Johansson, Pernilla | sv |
dc.contributor.author | Hajipour, Shahla | sv |
dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:33:52Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:33:52Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23628 | |
dc.description.abstract | Vilka uppfattningar har lärarna av arbetet med Trageton metoden?
Teori
I litteraturgenomgången presenterar vi en liten del av vad våra styrdokument säger kopplat till
vår studie. Vi presenterar även de olika lärandeteorierna som förekommer i pedagogiska
sammanhang. Vi ger även en inblick i de två paradigm som representerar de två synsätten på
läs- och skrivinlärning, det syntetiska och analytiska. Under dessa synsätt presenterar vi sedan
två forskares motsatta syn av ämnet samt beskriver några få metoder som går under vartdera
tankesystem.
Metod
Som metod har vi använt oss av kvalitativa intervjuer för att finna svar på våra
frågeställningar. Frågorna formulerade vi efter att ha varit i kontakt med rektorn på den skola
vår studie utförts i och när syftet längre fram blivit bestämt. I vår studie har vi haft tillgång till
att intervjua tre lärare och tio elever ur en och samma skola som arbetat med Trageton-
metoden under tre år.
Resultat
Vår studie visar att samtliga lärare använder sig av metoden som ett komplement i den tidiga
läs- och skrivinlärningen. De förespråkar för att alla lär på olika sätt och det är viktigt att man
skall ta hänsyn till detta. Två av lärarna uttrycker även vikten till glädjen och lusten i
undervisningen då det påverkar elevernas egen glädje och lust till en lyckad läs- och
skrivinlärning. Detta kan vi uppfatta delvis ligga till grund för att lärarna använder metoden
som komplement också då en av lärarna inte ”fallit” för metoden eller tyckt den varit
revolutionerande från upp starten. De tekniska problem som ständigt verkade återkomma kan
tyckas påverka lärarnas motivation av arbetet med Trageton- metoden också. Vidare finner
lärarna att arbetet med Trageton- metoden vara ett hjälpmedel framförallt för elever med
motoriska svårigheter vid datorskrivandet. Resultatet av studien är begränsad då lärarna och
eleverna endast arbetat med metoden i tre år samt att de inte använt sig av renodlad Trageton-
metod.
| sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Trageton- metoden | sv |
dc.subject | uppfattningar | sv |
dc.subject | komplement | sv |
dc.subject | ”skr | sv |
dc.title | Uppfattningar om Trageton- metoden. En fallstudie om en läs och skrivinlärningsmetod med datorn som verktyg. Kursansvarig institution: IPD | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |