”Ordningshitlers skulle nog få feeling” – En studie om fem musiklärares syn på behovet av heltäckande läromedel i musik.
Abstract
Sammanfattning:
Mitt examensarbete syftar till att undersöka om yrkesaktiva musiklärare som undervisar i årskurs 7-9 anser att
det finns behov av heltäckande läromedel i musik för grundskolans senare år samt vilka eventuella för- och
nackdelar musiklärare ser med ett sådant läromedel, med stöd av tidigare forskning och styrdokumentens krav på
musikämnets innehåll. Min huvudfrågeställning är: Anser musiklärare att det finns ett behov av heltäckande
läromedel i musikämnet för elever i årskurs 7-9?
En kvalitativ forskningsmetod har använts, byggd på intervjuer av fem yrkesaktiva musiklärare som undervisar i
grundskolans senare åldrar, av olika kön, i varierande åldrar och bakgrund. Urvalet består både av behöriga och
obehöriga lärare i musik och informanterna är yrkesverksamma i fem skilda orter eller städer runt om i Västra
Götaland.
I mitt resultat framgår att det råder delade meningar kring behovet av ett heltäckande läromedel i musik. Min
undersökning visar att samtliga informanter är överens om att det finns en brist av skolanpassat läromedel i
musik och att samtliga tillfrågade musiklärare använder sig av befintligt läromedel i liten utsträckning.
Musiklärarna använder sig till störst del av eget sammanställt material i sin undervisning, med det befintliga
material som finns enbart som referensmaterial. För- och nackdelar som berörs är bl.a. problematiken med det
tidskrävande arbetet att sammanställa sitt eget undervisningsmaterial, problemet med otydliga styrdokument som
musiklärare tolkar olika och bristen av en likvärdig musikutbildning. Det är framförallt de mer rutinerade, äldre
musiklärarna som ser ett behov av heltäckande läromedel medan de yngre orutinerade är mer skeptiskt inställda.
De positiva informanterna ser läromedel som tids- och arbetssparande samt bidragande till en mer likvärdig
musikutbildning med mindre risk för feltolkningar av styrdokument som följd, medan de kritiska informanterna
ser läromedlet som inkräktande på den pedagogiska friheten hos läraren samt gör musikutbildningen styrd och
stolpig och kväver kreativiteten bland lärare och elever.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Johansson, Morgan
Keywords
Läromedel
musikundervisning
styrdokument
Language
sv