dc.description.abstract | Sammanfattning: I denna studie ger jag dig som läsare möjlighet att ta del av mitt arbete om papperslösa
barns rätt till utbildning.
Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur de svenska skolorna förhåller sig till papperslösa barn
och vilka konventionsrättigheter dessa barn faktiskt har.
Huvudfråga: Vilka rättigheter till skolgång/undervisning har de papperslösa barnen i Sverige?
- såväl i förhållande till svensk lagstiftning som FN:s barnkonvention?
Metod och material: Jag har valt att samla material i form av tidigare forskning, litteratur och intervjuer.
Jag har valt att fokusera på valda delar av konventionen om mänskliga rättigheter, barnkonventionen och
Sveriges grundlagar. Jag har även valt att titta närmare på utlänningslagen, utlänningsförordningen,
socialtjänstlagen och läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet, Lpo
94 och diskutera detta med utgångspungt i svaren jag fått från intervjuerna jag genomfört då jag anser
mina intervjufrågor, och därmed också svaren, relevanta för studien.
Resultat: Mitt resultat visar att nyckeln till det svenska samhället är det svenska personnumret. Detta gör
att de som står papperslösa också står utanför all offentlig service, såsom skola, sjukvård osv. Men än dock
är det viktigt att understryka att en människas etiska värderingar kan vara av stor relevans när det gäller
mottagandet av papperslösa barn i den svenska skolan.
Betydelse för läraryrket: I konventionen om barnens rättigheter står det att alla barn har rätt till
utbildning - har de papperslösa barnen i Sverige det? Föreliggande studie kan ge ökad kunskap om hur man
som skola och enskild lärare bör förhålla sig till de papperslösa barnen och deras egentliga rättigheter. | sv |