Waldorfpedagogik Kursansvarig institution: Institutionen för pedagogik och didaktik
Abstract
Sammanfattning
Studien har två sammankopplade syften. För det första ville vi beskriva de teoretiska
motiveringarna till varför Waldorfpedagogiken grundar sig på konstnärlig undervisning och
på vilket sätt den konstnärliga undervisningen används i icke-traditionellt konstnärliga ämnen
som matematik och svenska för de tidigare åldrarna. Vi ville därigenom även diskutera
lärarens roll som undervisnings- och uppfostringskonstnär. För det andra var vi intresserade
av att undersöka elevers och lärares erfarenhet och inställning till den konstnärliga
undervisningen i läs-, skriv- och matematikinlärningen för de tidigare åldrarna. Intervjudelen
omfattade sju elever i fyra årskurser och två klasslärare på en Waldorfskola. Vi har också
intervjuat två elever som har gått ur Waldorfskolan.
Resultatet av den teoretiska delen av studien visar att Waldorfpedagogiken bygger på en
helhetssyn av barnet, vilket motiverar den konstnärliga undervisningen. Waldorfskolan vill
med lärarens hjälp engagera hela barnet. De själsliga förmågorna vilja, känsla och tanke måste
stimuleras genom upplevelser och aktiviteter för att barnet skall känna lust för lärandet som i
sin tur leder till en fördjupad förståelse och kunskap som består. Målet är att få fria och
självständiga individer. Resultatets betydelse för läraryrket är att det skapar förutsättningar för
lärare att bli inspirerad till att arbeta mindre lärobokstyrt och i stället använda sig av en
konstnärlig undervisning som ger upplevelser och aktiviteter för ett meningsfullt och lustfyllt
lärande.
Resultatet av intervjudelen visade att eleverna var nöjda med sitt sätt att lära sig på. Den
konstnärliga undervisningen ur lärarnas perspektiv stämde överrens med våra teoretiska
utgångspunkter i intervjufrågorna. Den manliga läraren strävade efter att vara en
undervisnings- och uppfostringskonstnär och gav oss tydliga exempel på hur man kan arbeta i
Waldorfskolan för att skapa upplevelser för barnen. Ett exempel på en upplevelse var när han
klädde ut sig till en arabisk trollkarl i samband med att han introducerade arabiska siffror för
barnen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Strand, Erica
Keywords
Waldorfpedagogik
ämnesintegrering
arbetssätt
sk
Language
sv