En kvalitativ studie om lärares arbetssätt och mål mot sin vision för NO-undervisning.
Abstract
Syftet med vårt examensarbete är att undersöka och kartlägga lärarens personliga mål & visioner med NO-under-
visningen i dagens och för morgon dagens skola. Vi vill också ta reda på vilka arbetsätt de följer för att uppnå
målen för sina NO-visioner och i sin undervisning. Huvudfrågan i vår undersökning är att ta reda på om lärare
har visioner i sin yrkesroll. Vi har använt oss av kvalitativa metoder i undersökning och analys. Vi har intervjuat
fem lärare som undervisar i NO. Resultatet av undersökningen som har genomförts visar att lärare har visioner i
sin lärarroll inom NO-undervisning. Visionerna varierar beroende på lärarnas intresse och personlighet. Alla
informanter i undersökningen har olika delmål som de arbetar på med varierande arbetssätt för att kunna uppnå
sina visioner. Detta har betydelse i dagens och för morgondagens skola att vi har lärare med visioner i sin under-
visning. Att det finns lärare med ett brinnande engagemang utöver läroplaner och lokala kursplaner. Att det finns
autentiska lärare i skolan är ett måste om NO-undervisningen skall gå framåt och om eleverna skall lära sig för
livet.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Keywords
NO-undervisning
vision
arbetssätt
kunskapsemfas
Language
sv