dc.description.abstract | Bakgrunden till detta examensarbete var vårt intresse för hur man på bästa sätt, genom ett
erfarenhetsbaserat lärande, främjar elevers lust att lära. Syftet med studien var att få en insikt i
vilka intentioner pedagoger i andra länder har när de arbetar med utomhuspedagogik. För att
få svar på frågorna vad, hur och varför man väljer att arbeta med utomhuspedagogik utförde
vi en fallstudie i ämnet (Outdoor Education) i New South Wales, Australien.
Genom deltagande observationer och samtalsintervjuer på såväl utbildningscenter som
allmänna skolor i Australien, genomförde vi vår undersökning om Outdoor Education. För att
få en så övergripande bild som möjligt om intentionerna med Outdoor Education, valde vi att
intervjua såväl pedagoger som skolledning.
Undersökningen visar att Outdoor Education framför allt är uppdelat i två olika inriktningar
där den ena fokuserar på miljöfrågor och hållbar utveckling och den andra på rekreation, | sv |