• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Högstadieelevers syn på arbetssätt i skolan – ämnesövergripande undervisning i jämförelse med ämnesundervisning

Abstract
Sammanfattning: Syftet med denna undersökning är att studera om och i så fall hur arbetssätten i skolan skiljer sig mellan ämnesövergripande undervisning och ämnesundervisning. Vi studerar hur högstadieelever uppfattar undervisningen bedriven enligt Lpo 94. Metoden som använts är enkätundersökning med fasta svarsalternativ genomförd som gruppenkät på två olika skolor: den ena skolan har utpräglad ämnesövergri- pande undervisning och den andra har huvudsakligen ämnesundervisning. Enkätens frågor har tidigare besvarats i en omfattande undersökning inom UGU-projektet (Utvärdering genom uppföljning), vilket ger oss ett stort jämförelsematerial i arbetet. Undersökningens resultat visar att det finns skillnader i arbetssätt mellan ämnesövergripande undervisning och ämnesundervisning på de två skolor vi undersökt. Den ämnes- övergripande undervisningen utmärker sig genom att lärare och elever diskuterar gemensamt i högre grad, att eleverna oftare genomför större arbeten och projekt, att de oftare arbetar i grupper och att eleverna upplever att de oftare får vara med och planera undervisningen. Vår jämförelse visar att den ämnesövergripande undervisningen även utmärker sig markant mot UGU-undersökningens resultat. Vårt resultat tillsammans med rön från tidigare forskning gör att vi drar slutsatsen att undervisningsformen påverkar arbetssätten i skolan. Vi ser en samstämmighet mellan tanken om den konstruktivistiska skolan och hur den ämnesöver- gripande undervisningen bedrivs. Med stöd av forskningen kan vi slå fast att det inte finns något empiriskt underlag för att den ena eller andra undervisningsformen skulle vara bättre eller sämre än den andra. En medvetenhet om vår undersöknings resultat kan bidra till reflektion och diskussion kring undervisnings- formerna och arbetssätten i skolan. I förlängningen kan det få betydelse för hur lärare väljer att lägga upp sin undervisning. Det är en som vi ser det viktig didaktisk konsekvens av detta examensarbete.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/23640
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_23640_1.pdf (323.1Kb)
Date
2010
Author
Niklasson, Klara
Danielsson, Paul
Keywords
integrerat lärande
intentionellt lärande
konstru
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV