dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:34:14Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:34:14Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23647 | |
dc.description.abstract | Under de senaste decennierna har samtal, diskussion och argumentation lyfts fram som viktiga komponenter vid
undervisning i naturvetenskap. Syftet med denna studie var att observera bedömning av muntlig övning i
argumentation med naturvetenskapligt innehåll. För att få reda på mer om förutsättningarna för hur prövning
under grundskolans senare år i muntlig argumentation ska kunna hålla så hög bedömaröverensstämmelse som
möjligt har vi velat undersöka hur lärare var och en för sig utför och framförallt resonerar kring bedömning. Vi
har valt att genomföra en kvalitativ studie där en simulerad provsituation videodokumenterats för att sedan
individuellt granskas av ett mindre antal bedömande lärare. Lärarna har sedan intervjuats och deras reflektioner
har legat till grund för vårt resultat. Vi kunde se att det finns ett behov av analysredskap vid bedömning av
muntliga övningar och i synnerhet argumentation.
För läraryrket innebär detta att fortbildning borde stå högt på agendan. En till synes eftersatt muntlig kultur med
diskussion och argumentation i NO-undervisningen behöver stärkas. Om detta skall göras med hjälp av ett
nationellt provsystem som instrument är det viktigt att de i grundskolan undervisande lärarna får den fortbildning
de behöver.
II | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Muntlig övning | sv |
dc.subject | bedömning | sv |
dc.subject | nationella prov | sv |
dc.subject | interb | sv |
dc.title | Förutsättningar för likvärdig bedömning av muntlig argumentation kring naturvetenskapligt innehåll. | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |