Show simple item record

dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:14Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:14Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23647
dc.description.abstractUnder de senaste decennierna har samtal, diskussion och argumentation lyfts fram som viktiga komponenter vid undervisning i naturvetenskap. Syftet med denna studie var att observera bedömning av muntlig övning i argumentation med naturvetenskapligt innehåll. För att få reda på mer om förutsättningarna för hur prövning under grundskolans senare år i muntlig argumentation ska kunna hålla så hög bedömaröverensstämmelse som möjligt har vi velat undersöka hur lärare var och en för sig utför och framförallt resonerar kring bedömning. Vi har valt att genomföra en kvalitativ studie där en simulerad provsituation videodokumenterats för att sedan individuellt granskas av ett mindre antal bedömande lärare. Lärarna har sedan intervjuats och deras reflektioner har legat till grund för vårt resultat. Vi kunde se att det finns ett behov av analysredskap vid bedömning av muntliga övningar och i synnerhet argumentation. För läraryrket innebär detta att fortbildning borde stå högt på agendan. En till synes eftersatt muntlig kultur med diskussion och argumentation i NO-undervisningen behöver stärkas. Om detta skall göras med hjälp av ett nationellt provsystem som instrument är det viktigt att de i grundskolan undervisande lärarna får den fortbildning de behöver. IIsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMuntlig övningsv
dc.subjectbedömningsv
dc.subjectnationella provsv
dc.subjectinterbsv
dc.titleFörutsättningar för likvärdig bedömning av muntlig argumentation kring naturvetenskapligt innehåll.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record