dc.contributor.author | Nilsson, Sandra | sv |
dc.contributor.author | Johansson, Emmi | sv |
dc.date.accessioned | 2010-10-04T07:34:15Z | |
dc.date.available | 2010-10-04T07:34:15Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23648 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning:
Vi har i detta arbete studerat inomhusmiljön i tre svenska förskolor och tre förskolor i Reggio Emilia ur ett
jämförandeperspektiv. Syftet med arbetet har varit att beskriva de olika förskolornas inomhusmiljöer, studera
likheter och skillnader samt vilka tankar som ligger bakom dess utformning. Våra frågeställningar var: Vilka
likheter respektive skillnader finns mellan de olika förskolornas inomhusmiljö? Vad fyller inomhusmiljön för
syfte/funktion för de olika verksamheterna? Hur avspeglas den pedagogiska grundsyn (Lpfö98 och Reggio
Emilia filosofin) förskolorna förhåller sig till gällande barns lärande och utveckling i deras inomhusmiljö? Vi har
utfört en kvalitativ fallstudie där vi genom direktobservationer av sex förskolors inomhusmiljöer och
samtalsintervjuer med tre förskollärare i Sverige och en pedagogista i Italien kommit fram till att det finns både
likheter och skillnader mellan de olika inomhusmiljöerna. Det mest framträdande var att de tre svenska
förskolorna hade utformat en hemlik inomhusmiljö medan de tre förskolorna i Reggio Emilia hade en mer
avskalad och näst intill institutionsartad inomhusmiljö. Skillnad i material och leksaker samt dess tillgång och
placering var också framträdande. De svenska förskolor vi studerat hade mer leksaker än de förskolor vi studerat
i Reggio Emilia. Lekmaterialet i de tre svenska förskolorna var också mer färdigt och förutsägbart än i de tre
förskolorna i Reggio Emilia som inte hade så mycket färdiga leksaker utan ett mer oförutsägbart material i form
av natur- och återvunnet material. Samtliga intervjupersoner beskrev inomhusmiljön som betydelsefull för barns
lärande och utveckling. Vi håller med om detta och har i vårt arbete kommit fram till att inomhusmiljön sänder
ut signaler om vad som där förväntas ske. Vi menar att en genomtänkt inomhusmiljö med ett klart syfte kan
komma att fungera som ett redskap för barns lärande och utveckling. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Inomhusmiljö | sv |
dc.subject | förskola | sv |
dc.subject | Reggio Emilia | sv |
dc.subject | material | sv |
dc.title | Den pedagogiska inomhusmiljön - En jämförelse mellan svenska förskolor och förskolor inom italienska Reggio Emilia filosofin | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |