Show simple item record

dc.contributor.authorNilsson, Sandrasv
dc.contributor.authorJohansson, Emmisv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:15Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:15Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23648
dc.description.abstractSammanfattning: Vi har i detta arbete studerat inomhusmiljön i tre svenska förskolor och tre förskolor i Reggio Emilia ur ett jämförandeperspektiv. Syftet med arbetet har varit att beskriva de olika förskolornas inomhusmiljöer, studera likheter och skillnader samt vilka tankar som ligger bakom dess utformning. Våra frågeställningar var: Vilka likheter respektive skillnader finns mellan de olika förskolornas inomhusmiljö? Vad fyller inomhusmiljön för syfte/funktion för de olika verksamheterna? Hur avspeglas den pedagogiska grundsyn (Lpfö98 och Reggio Emilia filosofin) förskolorna förhåller sig till gällande barns lärande och utveckling i deras inomhusmiljö? Vi har utfört en kvalitativ fallstudie där vi genom direktobservationer av sex förskolors inomhusmiljöer och samtalsintervjuer med tre förskollärare i Sverige och en pedagogista i Italien kommit fram till att det finns både likheter och skillnader mellan de olika inomhusmiljöerna. Det mest framträdande var att de tre svenska förskolorna hade utformat en hemlik inomhusmiljö medan de tre förskolorna i Reggio Emilia hade en mer avskalad och näst intill institutionsartad inomhusmiljö. Skillnad i material och leksaker samt dess tillgång och placering var också framträdande. De svenska förskolor vi studerat hade mer leksaker än de förskolor vi studerat i Reggio Emilia. Lekmaterialet i de tre svenska förskolorna var också mer färdigt och förutsägbart än i de tre förskolorna i Reggio Emilia som inte hade så mycket färdiga leksaker utan ett mer oförutsägbart material i form av natur- och återvunnet material. Samtliga intervjupersoner beskrev inomhusmiljön som betydelsefull för barns lärande och utveckling. Vi håller med om detta och har i vårt arbete kommit fram till att inomhusmiljön sänder ut signaler om vad som där förväntas ske. Vi menar att en genomtänkt inomhusmiljö med ett klart syfte kan komma att fungera som ett redskap för barns lärande och utveckling.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectInomhusmiljösv
dc.subjectförskolasv
dc.subjectReggio Emiliasv
dc.subjectmaterialsv
dc.titleDen pedagogiska inomhusmiljön - En jämförelse mellan svenska förskolor och förskolor inom italienska Reggio Emilia filosofinsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record