”Klassföreståndarskap ingår i tjänsten” – en studie av klassföreståndarens funktioner.
Abstract
Sammanfattning:
Syftet med vårt examensarbete är att försöka förstå hur klassföreståndarens roll ser ut, vari ansvaret
består och hur stort ansvaret är för en lärare på grundskolans senare år. Denna del av arbetet är
mycket diffus och outtalad i de statliga styrdokumenten men är trots allt en mycket vanligt
förekommande del i läraryrket. Den frågeställning vi arbetat utifrån är; hur ser
klassföreståndarskapet ut, vilka arbetsuppgifter ingår i det, hur stort är ansvaret för att se till dels
hela eleven och dels till gruppen, och hur långt sträcker det sig? Begreppet ansvar i vår uppsats
omfattas av tre olika delar: den socioemotionella, den administrativa och den pedagogiska.
För att besvara vår frågeställning använder vi oss av en intervjuundersökning, där vi intervjuat åtta
lärare samt två rektorer. Intervjupersonernas erfarenhet av att vara klassföreståndare varierar mellan
3 och 30 år och dessa är verksamma i olika skolor i Göteborgsområdet.
Resultatet av vår undersökning har visat att lärarna i stor utsträckning utgår från eleven i sitt arbete
som klassföreståndare. Vare sig det gäller föräldrakontakt, pedagogiskt arbete eller fostran så är
eleven i fokus och det är elevens eget välmående, önskningar och mål som man arbetar för. Bland
lärarna framkommer att man att man inte varit förberedd på vad klassföreståndarskapet innebär men
att de med hjälp av kollegor och egen erfarenhet kunnat hantera funktionen.
Vår undersökning, anser vi, har relevans för läraryrket då mer eller mindre alla lärare någon gång
får rollen som klassföreståndare och vi har i arbetsbeskrivningen av uppgiften uppfattat den som
mycket tidskrävande och svårhanterlig.
1
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Källén, Stina
Lidström, Jenny
Keywords
klassföreståndare
ansvar
socioemotionellt arbete
Language
sv