dc.description.abstract | Sammanfattning:
Syfte
Vårt huvudsyfte var kontrollera samstämmigheten mellan nio lärares bedömningar av en elevtext i svenska år 9 samt
att jämföra deras resonemang bakom bedömningen. Skolverkets undersökningar indikerar att bedömningen och
betygssättningen inte är likvärdig. Kursplanen innehåller tolkningsutrymme, vilket ur ett likvärdighetsperspektiv
skulle kunna vara ett problem, då lärarna ska bedöma huruvida kursplanens mål har uppfyllts. Skolverkets
undersökningar har främst fokuserat om betygssättningen är likvärdig. Vi ville komplettera den bild som framgår av
deras undersökningar genom att undersöka resonemangen bakom betyget. Vidare var avsikten att utreda om det
fanns samband mellan prioritering av kriterier, alltså tolkning av kursmålen, och betyg.
Metod
Vi använde en kombination av tre metoder: intervju, enkät och jämförande av betygssättning av elevtext. Genom
dem kontrollerade vi hur bedömaröverensstämmelsen blev när nio lärares bedömningar av samma text jämfördes. Vi
utgick från Skolverkets granskningar om likvärdig bedömning som visar att bedömningen inte är likvärdig. För att
finna svar på bakomliggande orsaker undersökte vi genom intervjuer hur lärare resonerar sig fram till sina betyg. Där
fick vi även veta lärarna anser om förslag som sambedömning och extern bedömning. Genom enkäten kunde vi
förstå hur lärare prioriterar olika bedömningskriterier.
Resultat
Resultatet av undersökningen visar att huruvida bedömningen av elevtext är likvärdig eller inte beror delvis på vilket
betygssystem som används. Samstämmigheten var dock relativt hög. Några samband mellan betyg och prioritering
av olika kriterier fanns inte, även om det fanns likheter i resonemang. Alla lärare prioriterade kommunikativ kvalitet
och innehåll högst, och alla lärare tog hänsyn till hur eleven hade löst uppgiften. I övrigt var kriteriegrupperna olika
högt prioriterade. Samtliga lärare var positiva till förslag om sambedömning. Konsekvenser av resultatet blir att vi
föreslår mer diskussion kring bedömning vid lärarutbildningen, och att sambedömning är en välkomnad lösning.
1 | sv |