Show simple item record

dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:19Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:19Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23652
dc.description.abstractSammanfattning Syfte: Att undersöka hur man undervisar i uttal inom Sfi och svenska som andraspråk och vilken prioritet uttal har i jämförelse med andra moment som till exempel grammatik, läs- och skrivkunskap och hörförståelse. Även attityd till brytning behandlas i uppsatsen. Huvudfråga: Hur ser uttalsundervisningen inom Sfi och svenska som andraspråk ut? Metod: Kvantitativ undersökning i form av enkätundersökning till 13 lärare samt kvalitativ undersökning i form av personlig intervju med två Sfi-lärare och tre Sv-lärare. Resultat: Uttal har relativt hög prioritet hos de 13 lärare som deltagit i undersökningen, en klar majoritet ser uttal som mycket viktigt. Man ägnar sig i större utsträckning åt traditionella områden inom uttal som att lära ut enskilda vokal- och konsonantljud än att arbeta med prosodi. En klar majoritet av lärarna i undersökningen anser att det är viktigt att eleverna lär sig relativt bra uttal även om en viss brytning finns, det anses däremot inte lika viktigt att prata svenska med ett mycket bra uttal och nästan utan brytning. Betydelse för läraryrket: Då det verkar som om det tidigare inte gjorts så många examensarbeten om uttal på lärarprogrammet hoppas jag att denna uppsats är intressant för lärare som undervisar i svenska för invandrare eller i svenska som andraspråk.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectUttalsv
dc.subjectuttalsundervisningsv
dc.subjectprosodisv
dc.subjectSfisv
dc.subjectsvenska ssv
dc.titleKörläsning, konsonanter och betonade stavelser – om uttalsundervisning inom Sfi och svenska som andraspråksv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record